Reisinformatie

Reisbeschrijving expeditiecruise Hansweert - Schotland - Jan Mayen - Spitsbergen

Eind mei / begin juni vertrekken de Plancius en de Ortelius vanaf de werf in Hansweert richting Schotland. Tijdens de oversteek naar Aberdeen zullen er geen zodiacexcursies zijn, maar kunt u wel met een verrekijker en/of camera aan dek staan en verschillende vogels volgen die rond het schip hangen of langsvliegen.
Op het tot de Shetlandeilanden behorende Fair Isle wonen slechts een zeventigtal mensen. Verder zijn er veel zeevogelkolonies. Tijdens een wandeling naar deze kolonies zult u ongetwijfeld kennismaken met de Grote en Kleine Jager, die op niet mis te verstane manier hun nest verdedigen.
Later zal het eiland Mousa bezocht worden, waar een van de oudste bouwwerken uit de tijd van de Picten te zien is. Deze zogenaamde broch en de muren er omheen worden door het Vale Stormvogeltje als nestplaats gebruikt. Diep weggestopt tussen de stenen is het nest veilig voor de meeuwen. Langs de oevers leven otters, die zich soms ook overdag laten zien.
Tussen de Færøer, Jan Mayen en Spitsbergen passeert u een van de voedselrijkste delen van de Noord-Atlantische Oceaan. In dit gebied worden regelmatig walvissen en dolfijnen gezien. Alle reden dus om gewapend met de verrekijker aan dek te staan!
Jan Mayen is een vulkanisch eiland. De Beerenberg, een nog steeds actieve vulkaan, heeft een hoogte van 2300m en torent uit boven de gehele omgeving. Na toestemming van de commandant van het Noorse weerstation kunnen er landingen gemaakt worden. Bij Kvalrossbukta zijn de laatste resten van een Hollands walvisverwerkingstation te vinden. Niet meer dan enkele planken en hier en daar de steel van een Goudse pijp herinneren aan die tijd. Tussen 1633 en 1635 zeilde Michiel Adriaensz de Ruyter als eerste stuurman op de walvisvaarder de Groene Leeuw naar Jan Mayen.
De noordzijde van het eiland is droog en bijna kaal. Een rotspilaar aan het strand kreeg de naam Brielsche Toren. Aan de zuidzijde is de lavagrond bedekt met een dikke laag mos. Op dit gedeelte broeden Kleine Alken.
Het is ruim twee dagen varen Jan Mayen naar Spitsbergen. Net als de walvisvaarders van toen zal er uitgekeken worden naar walvissen, echter nu om foto’s te schieten.
Dichter bij Spitsbergen zou er pakijs kunnen komen. De kans is dan heel groot dat er Zadelrobben, walrussen of zelfs ijsberen te zien zullen zijn. Afhankelijk van het ijs kan er naar het noorden (zelfs tot aan de Raudfjord) gevaren worden. Als er teveel ijs ligt, kan er gekozen worden om de zuidelijke fjorden te bezoeken. In de Hornsund eindigen aan alle kanten gletsjers met hemelsblauwe fronten in de fjord. Op stukken drijfijs zijn vaak robben te vinden, het lievelingskostje van de ijsbeer. De kans hier ijsberen aan te treffen is groot.
Aan de zuidzijde van de fjord zijn sporen te vinden van Engelse en Hollandse walvisvaart. Verder noordwaarts ligt de Van Keulenfjord. Ook hier zijn nog diverse overblijfselen uit de tijd van de walvisvaart te zien. Meer recent is de berg met skeletten van Beluga’s, die hier door de Noren bejaagd werden. Gelukkig zijn deze dieren rond Spitsbergen nog in een redelijk aantal aanwezig. Als ze gezien worden, is het vaak in de Hornsund en de Van Keulenfjord. In de ochtend van de elfde dag wordt aangemeerd in Longyearbyen en gaat u van boord.
U kunt dan naar huis vliegen, een paar dagen nagenieten op Spitsbergen of uw reis in Noorwegen voortzetten.

Verlenging van uw reis op Spitsbergen of in Noorwegen

Er zijn diverse mogelijkheden om uw reis te verlengen:
* U kunt aan boord blijven en de aansluitende reis naar het noorden van Spitsbergen maken. U ontvangt dan een korting van 5% op de totaalprijs van de twee scheepsreizen.
* U kunt nog enkele dagen op Spitsbergen blijven en dagexcursies maken.
* U kunt de reis verlengen met een verblijf Noorwegen.
Enkele ideeën voor verlenging kunt u vinden op deze site bij Longyearbyen en op de pagina's over Lapland.
U kunt ons ook mailen of bellen op 010 - 2950126 voor overleg of een afspraak op kantoor. Wij leggen u graag de mogelijkheden voor.

De schepen Plancius en Ortelius

De Plancius (voorheen HMS Tydeman) is een modern expeditiecruiseschip waarop maximaal 120 passagiers kunnen. Meer informatie over de Plancius. 
De Ortelius (voorheen Marina Tsvetaeva) is een recent gerenoveerde Russische veerboot, waarop maximaal 120 passagiers kunnen. Lees meer...

Reis van dag tot dag

BELANGRIJK

Dit dag-tot-dagprogramma geldt voor de reis van 2016 en is slechts een leidraad. Weer-, ijs- en andere plaatselijke omstandigheden kunnen afwijkingen noodzakelijk maken.

Dag 01 Inschepen in Hansweert.

Inschepen op de werf van Hansweert. Na het inschepen vertrekt het schip richting Noordzee om de oversteek naar Schotland te maken.

Dag 02 Op zee.

Tijdens de oversteek van de Noordzee kunnen verschillende dolfijnen en zeevogels gezien worden. Noordse Stormvogels, verschillende meeuwen en sterns zijn er altijd wel. Hoe dichter het schip de Schotse kust nadert des te meer Jan-van-genten, zeekoeten en papegaaiduikers er voorbijvliegen of op het water te zien zullen zijn.

Dag 03 Fair Isle & Mousa

Op Fair Isle wonen nog geen honderd mensen. In de kleine gemeenschap staan oude tradities, zoals breien met schapenwol, nog steeds hoog in het vaandel. Verder zijn er op het eiland verschillende vogelkolonies. Op de weilanden broeden steevast Grote Jagers, die iedere bezoeker met duikvluchten duidelijk maken dat ze niet welkom zijn. Met een beetje geluk bloeien de dotterbloemen, wilde hyacinten (blue bells) en moerasorchissen volop. 
Als het enigszins mogelijk is, zal er een late landing gemaakt worden op Mousa. Dan komen honderden Vale Stormvogeltjes vanaf zee en gaan ze naar de nesten in de muren van de broch (het ronde stenen bouwwerk uit de tijd van de Picten), in de muurtjes die het landgoed omringen en zelfs tussen de stenen zitten van het hogergelegen deel van het strand. Wie goed oplet, kan mogelijk een otter zien wegsluipen.

Dag 04 - 05 Op zee.

Op weg naar Jan Mayen kunnen verschillende dolfijnen en walvissen waargenomen worden. Als het weer meezit en de golven niet te hoog zijn, kunnen spuitwolken van Gewone Vinvissen, Dwergvinvissen en Bultruggen al van ver worden gezien. Butskoppen, Orka's en Grienden zijn alleen te zien als ze dichtbij het schip opduiken.
Het is dus zaak om gewapend met verrekijker aan dek te staan.

Dag 06 Jan Mayen

Bij helder weer is de 2300m hoge Beerenberg al van verre te zien: een perfecte vulkaankegel met een beetje stoom uit de krater en met sneeuw bedekte hellingen. Het verdere eiland bestaat uit vulkanisch gesteente dat op veel plaatsen bedekt is met een dikke laag mos. 
Doordat de poolvos hier door de jacht niet meer is, kunnen Kleine alken ook in de lagergelegen rotsen broeden. Hierdoor zijn ze makkelijk te zien. In het mospakket groeien verschillende arctische planten zoals steenbreek. Op het strand van lavagruis groeit het oesterplantje.
Er kan op Jan Mayen op verschillende plaatsen aan land gegaan worden. Veelal zal de windrichting bepalen welke plaats op dat moment het gunstigst is. Wellicht kan een bezoek gebracht worden aan het Noorse weerstation en de plaats waar het Nederlandse walvisverwerkingsstation heeft gestaan (Kvalrossbukta).    

Dag 07 - 09 Langs de pakijsrand in noordelijke richting.

Normaliter bevindt zich in deze tijd van het jaar nog redelijk wat pakijs aan de (zuid)westkust van Spitsbergen. In de omgeving van het ijs houden zich altijd Zadelrobben en vaak walrussen en ijsberen op. Er is ook een redelijke kans om een zeldzame Groenlandse walvis te zien.

Dag 10 Spitsbergen.

Afhankelijk van de positie van het pakijs zal er verder gevaren worden. Indien het noorden te bereiken is, kan besloten worden om bijvoorbeeld langs het pakijs naar de Raudfjord te komen. Dit varen langs het ijs vergroot de kans op het zien van walrussen en ijsberen.
Wordt de weg naar het noorden geblokkeerd, dan kan besloten worden om bijvoorbeeld de zuidelijke fjorden Hornsund en Bellsund in te varen. Is dat ook onmogelijk vanwege ijscondities, dan kan besloten worden om de Isfjord en zijarmen (bijv. Ekmanfjord) te verkennen.
Het landschap is overal even indrukwekkend en het avontuur ligt overal op de loer.  

Dag 11 Prins Karls Forland en Alkhornet

Voor het eiland West-Spitsbergen ligt het langgerekte eiland Prins Karls Forland. De noordelijke punt is door Willem Barentsz Fuglehuken genoemd naar de enorme Kleine Alkenkolonie die zich hier bevindt.
Verder zijn er hier enkele plaatsen zoals Sarstangen, Engelskbuka en Poolepynten waar veelal grote groepen walrussen liggen. 
Als laatste kan aan land gegaan worden bij Alkhornet op de hoek van de Isfjord. Op de hoge kliffen zijn grote zeevogelkolonies. Op de onderliggende toendra grazen meestal rendieren. Ook zijn er burchten van poolvossen. Verder broeden hier vaak Kleine Jagers en Kleine Rietganzen. 
Op verschillende plaatsen zijn er polygonen (vorstringen) te zien. Afhankelijk van hoe lang geleden de sneeuw hier is verdwenen, zullen er meer of minder planten bloeien. 

Dag 12 Longyearbyen

Vroeg in de ochtend ligt het schip aan of bij de kade in Longyearbyen en kan er ontscheept worden.

Data & Prijzen 2015

Vertrek

Deze reizen beginnen in Hansweert en eindigen in Longyearbyen (Spitsbergen).

DataReisduurSchipReiscode
25 mei t/m 05 juni 201511 nachtenOrteliusOTL04
31 mei t/m 11 juni 201511 nachtenPlanciusPLA04

Ortelius

Prijzen per persoon

AccommodatiePrijsBeschikbaar
BP 4-pers. hut€ 1.550,00VOL
BP 3-pers. hut€ 2.000,00VOL
BP 2-pers. hut€ 2.300,00VOL
BW 2-pers. hut€ 2.450,00VOL
Deluxe 2-pers. hut€ 2.550,00VOL
C 2-pers. hut€ 2.900,00VOL

Plancius

Prijzen per persoon

AccommodatiePrijsBeschikbaar
BP 4-pers. hut€ 1.550,00VOL
BP 3-pers. hut€ 2.000,00VOL
BP 2-pers. hut€ 2.300,00VOL
BW 2-pers. hut€ 2.450,00VOL
Deluxe 2-pers. hut€ 2.550,00VOL
C 2-pers. hut€ 2.900,00VOL

Beschikbaarheid:

Genoemde beschikbaarheid is bijgewerkt t/m 07 oktober 2014.

Hutdeling:

De prijzen zijn gebaseerd op hutdeling.
D.w.z. als alleengaande boekt u standaard op indeling. U betaalt dan GEEN 1-pers. toeslag. U wordt ingedeeld met reizigers van hetzelfde geslacht (dames bij dames en heren bij heren). Wilt u een hut voor alleengebruik, dan gelden onderstaande toeslagen. In een 4-pers. hut kunt u uitsluitend met vier personen tegelijk of op indeling boeken. Wanneer u met twee personen van ongelijk geslacht reist, kunt u NIET in een en dezelfde 4-pers. hut geboekt worden. De één gaat dan in de herenhut, de ander in een dameshut.

Toeslagen voor alleengebruik van een hut:

De toeslag voor alleengebruik van een BP 2-pers. hut, BW 2-pers. hut, Deluxe 2-pers. hut en C 2-pers.hut bedraagt 70%.

De prijzen zijn inclusief:

scheepsreis zoals omschreven, volpension aan boord (incl. koffie/thee), accommodatie aan boord op indeling, alle excursies tijdens de scheepsreis, gebruik van rubberlaarzen tijdens de scheepsreis, groepstransfer van de kade naar de luchthaven in Longyearbyen, informatiepakket, BTW, SGR-dekking.

De prijzen zijn exclusief:

terugvluchten vanaf Longyearbyen (Spitsbergen) via Oslo naar Amsterdam of Brussel, overige transfers, eventuele brandstoftoeslag, verzekeringen, (fris)drankjes en fooien aan boord, uitgaven van persoonlijke aard, publieksbijdrage Stichting Calamiteitenfonds Reizen (€ 2,50 per boeking).

Eventuele brandstoftoeslag:

De rederij Oceanwide Expeditions behoudt zich het recht voor om indien 90 dagen voor vertrek de prijs van een vat Brent-olie meer dan US$ 120 bedraagt, een toeslag van € 18,- per nacht aan boord te heffen.

Benodigde vluchten, overnachtingen en verlenging

Indien gewenst, verzorgen wij ook uw vluchten, overnachtingen en eventuele verlenging op Spitsbergen en/of Noorwegen. Vraag ons naar de mogelijkheden, wij leggen ze u graag voor.

Stichting Garantiefonds Reisgelden (SGR)

Ga naar de SGR informatiepagina.

Stichting Calamiteitenfonds Reizen (CFR)

Ga naar de CFR informatiepagina.

Data & Prijzen 2016

Vertrek

Deze scheepsreizen beginnen in Hansweert en eindigen in Longyearbyen (Spitsbergen).

DataReisduurSchip
vertrek eind mei 201611 nachtenPlancius

Plancius

Prijzen per persoon

AccommodatiePrijs inschepen
in Vlissingen
11 nachten
Beschikbaar
BP 4-pers. hut€ 1.745,00ja
BP 3-pers. hut€ 2.195,00ja
BP 2-pers.hut€ 2.495,00ja
BW 2-pers. hut€ 2.645,00ja
Deluxe 2-pers.hut€ 2.795,00VOL
C 2-pers. hut€ 3.095,00op aanvraag

Beschikbaarheid:

De genoemde beschikbaarheid is bijgewerkt t/m 07 oktober 2014. 

Hutdeling:

De prijzen zijn gebaseerd op hutdeling.
D.w.z. als alleengaande boekt u standaard op indeling. U betaalt dan GEEN 1-pers. toeslag. U wordt ingedeeld met reizigers van hetzelfde geslacht. Wilt u een hut voor alleengebruik, dan gelden onderstaande toeslagen. In een 4-pers. hut kunt u uitsluitend met vier personen tegelijk of op indeling boeken. Wanneer u met twee personen van ongelijk geslacht reist, kunt u NIET in een en dezelfde 4-pers. hut geboekt worden. De één gaat dan in de herenhut, de ander in een dameshut.

Toeslagen voor alleengebruik van een hut:

De toeslag voor alleengebruik van een BP 2-pers.hut, BW 2-pers.hut, Deluxe 2-pers.hut, C 2-pers.hut en Suite bedraagt 70%.

De prijzen zijn inclusief:

scheepsreis zoals omschreven, volpension aan boord (incl. koffie/thee), accommodatie aan boord op indeling, alle excursies tijdens de scheepsreis, gebruik van rubberlaarzen tijdens de scheepsreis, groepstransfer van de kade naar de luchthaven in Longyearbyen, uitgebreid informatiepakket, SGR-dekking.

De prijzen zijn exclusief:

terugvluchten vanaf Longyearbyen (Spitsbergen) via Oslo naar Amsterdam of Brussel, overige transfers, eventuele brandstoftoeslag, verzekeringen, (fris)drankjes en fooien aan boord, uitgaven van persoonlijke aard, publieksbijdrage Stichting  Calamiteitenfonds Reizen (€ 2,50 per boeking).

Eventuele brandstoftoeslag:

Rederij Oceanwide Expeditions behoudt zich het recht voor om, indien 90 dagen voor vertrek de prijs van een vat Brent-olie hoger is dan US$ 120, een brandstoftoeslag van € 18,00 per persoon per nacht aan boord te heffen.

Benodigde vluchten, overnachtingen en verlenging

Indien gewenst, verzorgen wij ook uw vluchten, overnachtingen en eventuele verlenging in Schotland en/of op Spitsbergen. Vraag ons naar de mogelijkheden, wij leggen ze u graag voor.

Stichting Garantiefonds Reisgelden (SGR)

Ga naar de SGR informatiepagina.

Stichting Calamiteitenfonds Reizen (CFR)

Ga naar de CFR informatiepagina.