Reisinformatie

Reisbeschrijving Winteravontuur voor stoere mannen en vrouwen: "Ice roads in Alberta & Northwest Territories"

Deze reis in ongeëvenaard in zijn soort. U zult geen andere aanbieder vinden van deze wel zeer bijzondere vorm van winterplezier. Afgelopen februari zijn we weer met een groep op pad gegaan om deze vernieuwde route te rijden. Het was één groot en geweldig avontuur!! Een reis om nooit te vergeten.  
Deze reis zal uw stoutste verwachtingen overtreffen. We gaan niet tot aan de Beaufortzee, maar nemen een route over de iceroads in British Columbia en The Northwest Territories. U kunt met uw eigen 4WD huurauto rijden. Laat u zich liever rijden? Dat kan ook.
In deze tijd van het jaar is het vaak vriezend weer. Soms extreem koud, maar in de zon voelt het toch aangenaam. Vriezend weer en een heldere hemel gedurende de nacht zijn ideale omstandigheden voor het zien van NOORDERLICHT of AURORA BOREALIS. Nergens ter wereld heeft u zo'n grote kans om dit natuurfenomeen waar te nemen als in deze regio. Om de kans te vergroten worden er twee nachten doorgebracht in een verafgelegen lodge, ver van kunstmatig licht. 
Het ijs waarover u rijdt is meters dik en heeft een diep blauwe kleur. Tijdens het noordelijkste deel van de reis “hopt” u op deze manier van eiland naar eiland. Deze winterwegen (Ice Roads) behoren tot het officiële Canadese wegennet. Onderweg wordt er bij bezienswaardigheden en op fotogenieke punten gestopt. Er wordt aandacht besteed aan geologie, natuur, bevolking, geschiedenis, etc. We bezoeken met u het grootste Nationale Park van Canada, het Wood Buffalo NP, dat qua oppervlakte net iets groter is dan Zwitserland!! En ja, zeer waarschijnlijk zult u oog in oog komen te staan met de laatste, wilde bizons van Canada. 

Tijdens de reis wordt van nu een flexibele houding gevraagd. Gezien het extreme klimaat en de soms primitieve omstandigheden die we onderweg tegenkomen, moet er van tijd tot tijd geïmproviseerd worden. Zo zijn de accommodaties onderweg niet altijd van hoge kwaliteit. Maar het adembenemende landschap waar u dagelijks door rijdt, maakt het gebrek aan comfort helemaal goed.

Vervoer en verblijf

De auto is een 4x4 die voorzien is van spikes, goede verwarming en getinte ramen. De tocht wordt in principe in colonne gemaakt. De gids rijdt meestal voorop. In principe wordt er gereden met twee mensen per auto. Maar het is ook mogelijk om met een gezelschap van drie of vier personen in één auto mee te gaan. Wie niet zelf kan of wil rijden, kan met de gids meerijden.
De overnachtingen zijn in hotels, motels of lodges. Het zijn geen luxe accommodaties, want die kent men niet in het hoge noorden van Alberta, British Columbia en Northwest Territories.

Reisperiode en klimaat

Het hoge noorden heeft een arctisch klimaat. Het weer kan snel veranderen. Het is er relatief droog, dus de kou voelt niet als zo heel koud aan. Gemiddelde temperaturen gedurende de maanden februari en maart variëren van minima: -35 tot -20 °C tot maxima -15 tot -10°C. Vaak zijn de luchten helder en blauw en is er veel zon. Het weer kan echter in korte tijd omslaan. Er kan dan harde wind zijn en er kunnen heftige sneeuwbuien vallen.

Combinaties en Verlenging

De reis kunt u verlengen met een aantal dagen in de Rocky Mountains. In dat geval rijdt u nog een aantal dagen door om dit prachtige berggebied te doorkruisen. Het is ook mogelijk om deze reis te combineren met een bezoek aan winters Alaska of andere delen van Canada. 
Stuur ons uw wensen of bel +31 10 295 0126 voor overleg of een afspraak bij ons op kantoor.  

 

Reis van dag tot dag

Dag 01 Aankomst in Calgary

Vandaag komt u aan in Calgary. U maakt kennis met uw reisgenoten en uw Nederlandstalige reisleider/gids en 4x4 specialist. U heeft nog een stuk van de avond de tijd om Calgary bij nacht te verkennen. Overnachting op basis van logies/ontbijt.

Dag 02 Fort Saskatchewan circa 450 km

Na het welkomstontbijt met alle deelnemers, vertrekken we in konvooi richting het hoge noorden. De reis gaat nu echt beginnen! Na enige tijd daalt weg plotseling sterk en rijdt u het plaatsje Drumheller binnen. De Red Deer River heeft een grote kloof uitgesleten in het landschap. Hierbij zijn ontelbare dinosaurusskeletten blootgelegd, dat de wetenschappers tijd tekort komen om ze ook allemaal te kunnen conserveren. Onlangs nog is het grootste dinosaurus massagraf ooit ontdekt in deze omgeving. In het Royal Tyrrell Museum staan verschillende skeletten op een bijzondere manier tentoongesteld.
Na Drumheller volgen we de kloof van de Red Deer River. Helaas gaan veel van de indrukwekkende en kleurrijke bergen schuil onder de sneeuw, maar zo hier en daar zijn de rode, groene en paarse kleuren te zien.
In de omgeving van Edmonton, loopt de weg door het Elk Island NP. Het is het leefgebied van de zogenaamde “Plain Bisons”. Ook in de winter proberen ze hier hun kostje bijeen te scharrelen.
Er wordt overnacht in Fort Saskatchewan op basis van logies/ontbijt.

Dag 03 Fort MacMurray circa 500 km

De route vandaag volgt voor een groot deel de North Saskatchewan rivier. De eerste officiële weg van Alberta loopt hier langs de oever, de Victoria Trail. Langs de weg liggen o.a. de huizen en kleine boerderijen van de eerste Oekraïnse immigranten, kleine kerkjes van de eerste zendelingen, de eerste handelspost en postkantoor van de Hudson's Bay Company. Aan de overzijde van de rivier liggen grote raffinaderijen die de uit de teerzanden gewonnen olie verwerken. 
Daarna gaat de route verder door het First Nationsgebied. Vooral de Russische kerken en opschriften springen direct in het oog. We overnachten in Fort Max Murray, een plaats die rijk geworden is door de oliewinning uit de teerzanden. 
Overnachting op basis van logies/ontbijt.

Dag 04 Fort MacMurray - Fort Chipewyan, ca. 300 km

Fort McMurray is bekend, beroemd en berucht geworden vanwege de winning van olie uit de teerzanden. Grote delen van de provincie zijn omgeploegd om bij de olierijke zandlaag te komen. In het Oil Sands Discovery Centre laat men zien hoe men te werk gaat en wat men er aan doet om de schade na het winnen van de olie te beperken door de aardlagen weer terug aan te brengen en de grond opnieuw te bebossen.
Voor deze oliewinning wordt gebruikgemaakt van enorme machines die in en bij het centrum staan opgesteld. Enkele kilometers verderop staan nog meer van deze megamachines opgesteld.
Daarna gaan we het eerste ijsavontuur aan. De weg naar Fort Chipewyan voert over dichtgevroren rivieren, door bossen en over bevroren moerassen. Onderweg wordt steeds uitgekeken naar wild. Vossen en raven zijn de meest voorkomende dieren, die ook nog makkelijk te zien zijn. Uilen zijn er ook, maar ze zijn zo goed gecamoufleerd, dat je ze meestal per ongeluk ziet.
In het kleine dorpje Chipewyan wordt overnacht op basis van logies. 

Dag 05 Fort Chipewyan - Fort Smith circa 250 km

Met een beetje geluk opent 's morgens vroeg het kleine streekmuseum haar deuren voor onze groep. Daarna gaan we verder over het ijs van Lake Athabasca richting het dichte woud van “Wood Buffalo NP”. De route voert langs de brede Peace River. De Wood Bison leeft hier nog in grote kuddes in het wild. Vooral gedurende de winter lopen de dieren vaak dicht langs de weg of zelfs op de weg. Misschien heeft u vandaag al geluk en kunt u ze van dichtbij zien. We verlaten het park via een lange, rechte gravelweg, richting Fort Smith.
Onderweg wordt de grens met de provincie Northwest Territories overgestoken. In Fort Smith kunnen we het Visitor Centre bezoeken. De enthousiaste medewerkers vertellen graag alles over de dieren die hier voorkomen, vooral de "Whooping Cranes”, de oorspronkelijke bewoners "First Nations” en de zoutplekken van de “Salt River”, uitgesleten in het karstgebergte.
Overnachting in Fort Smith op basis van logies.

Dag 06 Fort Smith - Fort Providence, circa 250 km

Het Great Slave Lake is een meer met enorme afmetingen. Fort Smith ligt ten zuiden van het meer en Fort Providence aan de noordwest kant. We rijden langs enorme bossen met de mogelijkheid om bizons, vossen en andere dieren te zien. De besneeuwde bossen zien er soms wel heel sprookjesachtig uit.
Een tussenstop kan gemaakt worden in Hay River, een stadje waar schepen en scheepsbouw bronnen van inkomen zijn. 
Net voor Fort Providence ligt een nieuwe brug die nu een vaste verbinding voor het kleine plaatsje vormt. De tot voor kort gebruikte ferry ligt als herdenkingsteken naast de opgang van de brug. De oorspronkelijke indianenbevolking van Fort Providence leeft nog van de visvangst. Overnachting op basis van logies.

Dag 07 Fort Providence - Yellowknife circa 315 km

Vandaag moeten we vroeg uit de veren: we have a plane to catch!
Vanaf Fort Providence volgen we Highway 3 de hoofdweg naar Yellowknife. Er wordt aan alle kanten gewaarschuwd voor de mogelijk overstekende bizons. Yellowknife is de hoofdstad van de North West Territories en staat bekend als de diamantstad. Ten noorden van de stad zijn verschillende diamantmijnen. 
Yellowknife ligt aan het Great Slave Lake. Ook hier is een Ice Road gemaakt. Als het mooi weer is zullen veel mensen uit Yellowknife hier recreëren. Er zijn met hondensleden, mensen met ski's en kites, ijsvissers te zien en natuurlijk mensen die met hun auto rondrijden. Wellicht is het ijskasteel klaar.
Rond 14.00u vertrekt het vliegtuigje vanaf het bevroren meer naar de Blachford Lake Lodge dat ver van de bewoonde wereld ligt. Na aankomst, wordt de bagage naar de huisjes gebracht en volgt een korte introductie van het de lodge.
's Avonds hopen we hier natuurlijk noorderlicht te kunnen zien!
Overnachting op basis van volpension.

Dag 08 Blachfort Lake Lodge

Een volle dag om deel te nemen aan verschillende activiteiten. U kunt gaan langlaufen, ijsvissen of sneeuwschoenwandelen. Optioneel kan er worden deelgenomen aan een sneeuwscootertocht of een hondensledetocht.
's Avonds hopen we weer te kunnen genieten van een spectaculaire noorderlichtshow.
Overnachting op basis van volpension. 

Dag 09 Blachfort Lake Lodge - Yellowknife

's Ochtends kunt u nog verschillende activiteiten ondernemen of u kunt proberen om een van de vosjes die rond de lodge loopt nu eens goed te fotograferen. 
Zodra het vliegtuigje landt, is het tijd om afscheid te nemen van deze prachtige plek. Zodra alles is ingepakt, kan iedereen instappen en vertrekt het vliegtuigje richting Yellowknife.
De verder middag kan iedereen nog een rondje over het ijs op het Great Slave Lake rijden.
Overnachting in Yellowknife op basis van logies. 

Dag 10 Yellowknife - Gametí circa 330 km

Vandaag gaan we u de naam van onze reis eer aan laten doen....we rijden over een van de mooiste en langste Ice Roads naar het kleine plaatsje Gametí. De weg gaat over verschillende meren met daartussen in kleine onbewoonde eilandjes.
Voor de eilandjes moet je wel wat hobbels aankunnen, want de weg is er zeker niet vlak en recht. Je hebt er echt je handen vol aan. De weg over het ijs, is ondanks de gladheid, een verademing.
Na aankomst in het dorp inchecken in een zeer eenvoudig logement. Daarna kunt u het dorp verkennen. 's Avonds is ook hier de mogelijkheid dat er noorderlicht te zien is.
Overnachting op basis van volpension. 

Dag 11 Gametí

Het is hier te mooi om al gelijk weer terug te gaan. We blijven nog een dag op en rond het ijs en rijden op en neer naar het kleine buurdorpje Wekweti. Veel sneeuw, veel ijs. Als u wilt, kunt u ook een dag rust nemen en in Gameti blijven. We overnachten hier nogmaals.
's Avonds is er natuurlijk weer alle kans op het zien van noorderlicht (Aurora Borealis).

Dag 12 Gametí - Fort Providence circa 550 km

Terug over de Ice Road naar Highway 3. Een prachtige rit over de ijzige weg met de hobbelige oversteekjes over de eilanden. Onderweg is het uitkijken voor bizons die hier regelmatig langs en op de weg lopen. Wie weet is er nog een vosje, hertje of uil te zien.
Overnachting in Fort Providence op basis van logies.

Dag 13 Fort Providence - Rainbow Lake circa 450 km

Vanaf Fort Providence rijden we de "Waterfall Alley" op. Een weg waaraan niet minder dan 22 watervallen liggen. In de winter zijn ze niet allemaal te bereiken, maar een enkele is ondanks het dikke sneeuw pak te zien.
Daarna wordt de grens van de North West Territories en Alberta overgestoken. We gaan door het oliestadje Zama City. Overal verschijnen weer jaknikkers en op de weg komen weer steeds grotere transporten voorbij.
We overnachting in Rainbow Lake op basis van logies.

Dag 14 Rainbow lake - Fort Nelson circa 250 km

Door de “bush” en over het ijs van Alberta baant u zich een weg naar Fort Nelson in British Columbia. Een bijzondere weg die uitsluitend in de winter wordt aangelegd voor het onderhoud aan elektriciteitsleidingen en pijpen, pompstations etc. van de oliemaatschappijen. Het is een weinig bezocht gebied waardoor er verschillende wilde dieren zoals elanden, herten en zelfs een lynx gezien kan worden. De weg voert over bevroren moerassen en door oneindig lijkende bossen. Met het zonnetje op de witte stammen van de torenhoge bomen wordt een bijzonder decor gecreëerd. 
de laatste kilometers naar Fort Nelson gaan weer over een gewone weg. Hiermee hebben we de winterwegen achter ons gelaten. 
Overnachting op basis van logies/ontbijt.

Dag 15 Fort Nelson - Dawson Creek circa 450 km

Het doet een beetje vreemd aan om weer over gewone wegen te rijden. Maar het is wel de Alaskan Highway waar we over rijden. De weg die in een absurd hoog tempo aangelegd is tussen Dawson Creek en Anchorage als militair prestige-object. Onderweg wordt een van de grote bruggen overgestoken, een prachtig staaltje bouwkunst.
Na een lange dag sturen, wacht er een comfortabel bed in Dawson Creek voor een welverdiende nachtrust. Overnachting op basis van logies/ontbijt.

Dag 16 Dawson Creek - Hinton circa 500 km

Op het centrale plein in Dawson Creek staat de paal met Mile Zero, het nulpunt van de Alaskan Highway. Op de hoek is een klein museum ter nagedachtenis aan de bouw van deze weg. In het stationsgebouw is een natuur/historisch museum gevestigd.
Maar wie denkt dat er nu geen bijzondere weg meer komt heeft het mis: vanaf Dawson Creek en Grande Prairie gaan we over de Forestry Trunk Road. Deze brede gravelweg bediend de vele, vele olie- en gasbronlocaties. In de winter met een dikke laag sneeuw- en/of ijs of als de temperatuur hoger ligt een dikke modderlaag, vraagt deze weg minstens zoveel stuurmanskunst als de Ice Roads. Een mooie afsluiter dus!
Het laatste deel van de route gaat door het prachtige William A. Switzer Provincial Park met adembenemende vergezichten.
Overnachting in Hinton op basis van logies/ontbijt.

Dag 17 Hinton - Calgery circa 600 km

Als het weer het toelaat, wordt de laatste etappe via de Rocky Mountains gereden. De Ice Fields Parkway gaat dwars door het prachtige en indrukwekkende bergebied. Een waardige afsluiter van deze reis. Er zijn plaatsen te over om te stoppen en (half)bevroren watervallen te bezoeken, van mooie uitzichten te genieten en een zelf gemaakt lunchpakket te nuttigen.
Wie de reis zonder verlenging kiest rijdt vanhier naar Calgary waar de auto wordt ingeleverd. 
Overnachting in Calgary op basis van logies.
Kiest u voor verlenging in de Rocky Mountains dan wachten hier nog drie spannende dagen met  o.a. ijsvissen en wandelingen in de besneeuwde bergen.

Dag 18 Calgary - naar huis

Na de overnachting eindigt deze reis, tenzij u heeft gekozen voor de verlenging in de Rocky Mountains.

Data & Prijzen 2019

Vertrek

Deze reis begint en eindigt op de luchthaven van Calgary.

DataBeschikbaarReisduur
09 feb t/m 26 feb 2019enkele plaatsen17 nachten
09 feb t/m 01 mrt 2019enkele plaatsen20 nachten

Prijs per persoon gebaseerd op 2 personen per auto, vanaf

Prijzen voor andere samenstelling zijn op aanvraag.

AccommodatieBasisreis
17 nachten
Incl. verlenging
Rocky Mountains
20 nachten
In 2-pers. kamers€ 5.999,00€ 6.599,00
In 1-pers. kamers€ 6.499,00€ 7.199,00

Beschikbaarheid:

Bijgewerkt t/m 05 december 2018.

De prijzen zijn inclusief:

autohuur (SUV-type, 4WD, automaat) incl. ongelimiteerd aantal kilometers, verzekeringen, overnachtingen in hotels, lodges en pensions in 2-pers. kamers, soms met douche/toilet, soms met gemeenschappelijke douches en toiletten op de gang, maaltijden zoals genoemd in het dag-tot-dagprogramma, toegang nationale parken, toegang Royal Tyrell Museum, toegang Oil Sands Discovery Centre, toegang museum Fort Chipewyan, Nederlandse begeleiding in Canada, informatieboekje, SGR-dekking. 

De prijzen zijn exclusief:

toeslag indien de goedkoopste vluchtklasse niet meer beschikbaar is, eventuele brandstoftoeslag, brandstof voor de auto (er wordt ca. 6000 km gereden), verzekering voor eigen risico (€ 116,- per auto), (fris)drankjes, reis- & annuleringsverzekering, overige maaltijden, uitgaven van persoonlijke aard, publieksbijdrage Stichting Calamiteitenfonds Reizen (€ 2,50 per boeking).

Extra overnachtingen en/of verlenging

Het is mogelijk om dit programma te verlengen met een verblijf bijvoorbeeld in de Rocky Mountains (Jasper, Banff, Canmore) of andere delen van Canada zoals Toronto.
Indien gewenst, verzorgen we een dergelijke verlenging voor u. 
Vraag ons telefonisch (+31 10 2950126) naar de mogelijkheden of stuur ons uw wensen. Wij maken graag een offerte op basis van uw wensen.

Stichting Garantiefonds Reisgelden (SGR)

Ga naar de SGR informatiepagina.

Stichting Calamiteitenfonds Reizen (CFR)

Ga naar de CFR informatiepagina.