Reisinformatie

Reisbeschrijving expeditiecruise Vlissingen - Schotland - Jan Mayen - Spitsbergen

Half / eind mei vertrekken de Plancius en de Ortelius vanuit Vlissingen richting Fair Isle. Tijdens de oversteek zijn er geen zodiacexcursies, maar kunt u wel met een verrekijker en/of camera aan dek staan en verschillende vogels volgen die rond het schip hangen of langs vliegen.
Op het tot de Shetlandeilanden behorende Fair Isle wonen slechts een zeventigtal mensen. Verder zijn er veel zeevogelkolonies. Tijdens een wandeling naar deze kolonies zult u ongetwijfeld kennismaken met de Grote en Kleine Jager, die op niet mis te verstane wijze hun nest verdedigen.
Tussen de Færøer, Jan Mayen en Spitsbergen passeert u een van de voedselrijkste delen van de Noord-Atlantische Oceaan. In dit gebied worden regelmatig walvissen en dolfijnen gezien. Alle reden dus om gewapend met de verrekijker aan dek te staan!
Jan Mayen is een vulkanisch eiland. De Beerenberg, een nog steeds actieve vulkaan, heeft een hoogte van 2300m en torent uit boven de gehele omgeving. Na toestemming van de commandant van het Noorse weerstation kunnen er landingen gemaakt worden. Bij Kvalrossbukta zijn de laatste resten van een Hollands walvisverwerkingstation te vinden. Niet meer dan enkele planken en hier en daar de steel van een Goudse pijp herinneren aan die tijd. Tussen 1633 en 1635 zeilde Michiel Adriaensz de Ruyter als eerste stuurman op de walvisvaarder de Groene Leeuw naar Jan Mayen.
De noordzijde van het eiland is droog en bijna kaal. Een rotspilaar aan het strand kreeg de naam Brielsche Toren. Aan de zuidzijde is de lavagrond bedekt met een dikke laag mos. Op dit gedeelte broeden Kleine Alken.
Het is ruim twee dagen varen Jan Mayen naar Spitsbergen. Net als de walvisvaarders van toen zal er uitgekeken worden naar walvissen, echter nu om foto’s te schieten.
Dichter bij Spitsbergen zou er pakijs kunnen komen. De kans is dan heel groot dat er Zadelrobben, walrussen of zelfs ijsberen te zien zullen zijn. Afhankelijk van het ijs kan er verder noordwaarts gevaren worden tot ca 79° NB. Als er teveel ijs ligt, kan er gekozen worden om de zuidelijke fjorden te bezoeken. In de Hornsund eindigen aan alle kanten gletsjers met hemelsblauwe fronten in de fjord. Op stukken drijfijs zijn vaak robben te vinden, het lievelingskostje van de ijsbeer. De kans hier ijsberen aan te treffen is groot.
Aan de zuidzijde van de fjord zijn sporen te vinden van Engelse en Hollandse walvisvaart. Verder noordwaarts ligt de Van Keulenfjord. Ook hier zijn nog diverse overblijfselen uit de tijd van de walvisvaart te zien. Meer recent is de berg met skeletten van Beluga’s, die hier door de Noren bejaagd werden. Gelukkig zijn deze dieren rond Spitsbergen nog in een redelijk aantal aanwezig. Als ze gezien worden, is het vaak in de Hornsund en de Van Keulenfjord. In de ochtend van de elfde dag wordt aangemeerd in Longyearbyen en gaat u van boord.
U kunt dan naar huis vliegen, een paar dagen nagenieten op Spitsbergen of uw reis in Noorwegen voortzetten.

Verlenging van uw reis op Spitsbergen of in Noorwegen

Er zijn diverse mogelijkheden om uw reis te verlengen:
> U kunt aan boord blijven en de aansluitende reis naar het noorden van Spitsbergen maken. U ontvangt dan een korting van 5% op de totaalprijs van de twee scheepsreizen.
> U kunt nog enkele dagen op Spitsbergen blijven en dagexcursies maken.
> U kunt de reis verlengen met een verblijf Noorwegen.

Enkele ideeën voor verlenging kunt u vinden op onze site bij Longyearbyen en op de pagina's over Lapland.
U kunt ons ook mailen of bellen op +31 10 295 0126 voor overleg of een afspraak op kantoor. Wij leggen u graag de mogelijkheden voor.

De schepen Plancius en Ortelius

De Plancius is een modern expeditiecruiseschip waarop maximaal 120 passagiers kunnen. Meer informatie over de Plancius. 
De Ortelius is een recent geheel gerenoveerde Russische veerboot, waarop maximaal 120 passagiers kunnen. Lees meer...

Reis van dag tot dag

BELANGRIJK

Dit dag-tot-dagprogramma is slechts een leidraad. Weer-, ijs- en andere plaatselijke omstandigheden kunnen afwijkingen noodzakelijk maken.

Dag 01 Inschepen in Vlissingen

Inschepen in Vlissingen. Na het inschepen vertrekt het schip richting Noordzee om de oversteek naar Schotland te maken.

Dag 02 Op zee.

Tijdens de oversteek van de Noordzee kunnen verschillende dolfijnen en zeevogels gezien worden. Noordse Stormvogels, verschillende meeuwen en sterns zijn er altijd wel. Hoe dichter het schip de Schotse kust nadert des te meer Jan-van-genten, zeekoeten en papegaaiduikers er voorbijvliegen of op het water te zien zullen zijn.

Dag 03 Aberdeen

Vanuit de verte doemt de karakteristieke Girdleness vuurtoren al eerder op, ontworpen in 1833 door de grootvader van Robert Louis Stevenson. In Aberdeen komen meer passagiers aan boord.  

Dag 04 Fair Isle

Op Fair Isle wonen nog geen honderd mensen. In de kleine gemeenschap staan oude tradities, zoals breien met schapenwol, nog steeds hoog in het vaandel. Verder zijn er op het eiland verschillende vogelkolonies. Op de weilanden broeden steevast Grote Jagers, die iedere bezoeker met duikvluchten duidelijk maken dat ze niet welkom zijn. Met een beetje geluk bloeien de dotterbloemen, wilde hyacinten (blue bells) en moerasorchissen volop. 

Dag 05 - 06 Op zee.

Op weg naar Jan Mayen kunnen verschillende dolfijnen en walvissen waargenomen worden. Als het weer meezit en de golven niet te hoog zijn, kunnen spuitwolken van Gewone Vinvissen, Dwergvinvissen en Bultruggen al van ver worden gezien. Butskoppen, Orka's en Grienden zijn alleen te zien als ze dichtbij het schip opduiken.
Het is dus zaak om gewapend met verrekijker aan dek te staan.

Dag 07 Jan Mayen

Bij helder weer is de 2300m hoge Beerenberg al van verre te zien: een perfecte vulkaankegel met een beetje stoom uit de krater en met sneeuw bedekte hellingen. Het verdere eiland bestaat uit vulkanisch gesteente dat op veel plaatsen bedekt is met een dikke laag mos. 
Doordat de poolvos hier door de jacht niet meer is, kunnen Kleine alken ook in de lagergelegen rotsen broeden. Hierdoor zijn ze makkelijk te zien. In het mospakket groeien verschillende arctische planten zoals steenbreek. Op het strand van lavagruis groeit het oesterplantje.
Er kan op Jan Mayen op verschillende plaatsen aan land gegaan worden. Veelal zal de windrichting bepalen welke plaats op dat moment het gunstigst is. Wellicht kan een bezoek gebracht worden aan het Noorse weerstation en de plaats waar het Nederlandse walvisverwerkingsstation heeft gestaan (Kvalrossbukta).    

Dag 08 - 10 Langs de pakijsrand in noordelijke richting.

Normaliter bevindt zich in deze tijd van het jaar nog redelijk wat pakijs aan de (zuid)westkust van Spitsbergen. In de omgeving van het ijs houden zich altijd Zadelrobben en vaak walrussen en ijsberen op. Er is ook een redelijke kans om een zeldzame Groenlandse walvis te zien.

Dag 11 Prins Karls Forland en Alkhornet

Voor het eiland West-Spitsbergen ligt het langgerekte eiland Prins Karls Forland. De noordelijke punt is door Willem Barentsz Fuglehuken genoemd naar de enorme Kleine Alkenkolonie die zich hier bevindt.
Verder zijn er hier enkele plaatsen zoals Sarstangen, Engelskbuka en Poolepynten waar veelal grote groepen walrussen liggen. 
Als laatste kan aan land gegaan worden bij Alkhornet op de hoek van de Isfjord. Op de hoge kliffen zijn grote zeevogelkolonies. Op de onderliggende toendra grazen meestal rendieren. Ook zijn er burchten van poolvossen. Verder broeden hier vaak Kleine Jagers en Kleine Rietganzen. 
Op verschillende plaatsen zijn er polygonen (vorstringen) te zien. Afhankelijk van hoe lang geleden de sneeuw hier is verdwenen, zullen er meer of minder planten bloeien. 

Dag 12 Longyearbyen

Vroeg in de ochtend ligt het schip aan of bij de kade in Longyearbyen en kan er ontscheept worden.

Data & Prijzen 2019

Vertrek

Deze reizen beginnen in Vlissingen en eindigen in Longyearbyen (Spitsbergen).

DataReisduurSchipReiscode
16 mei - 27 mei 201911 nachtenPlanciusPLA0319
03 juni - 14 juni 201911 nachtenHondiusHDS03A

Hondius // max. 176 passagiers

Prijzen per persoon

AccommodatiePrijsBeschikbaar
BP 4-pers. hut€ 2.050,002x man
BP 3-pers. hut€ 2.550,00VOL
BP 2-pers. hut€ 2.800,00ja
BW 2-pers. hut€ 3.100,00ja
Deluxe 2-pers. hut€ 3.350,00ja
C 2-pers. hut€ 3.750,00ja
Junior suite€ 4.050,00ja
Grand suite€ 4.700,00ja
Hondius suite€ 5.400,001 hut

Plancius / max. 120 passagiers

Prijzen per persoon

Accommodatie16 mei 2019
11 nachten
Beschikbaar
BP 4-pers. hut€ 1.875,00VOL
BP 3-pers. hut€ 2.275,00VOL
BP 2-pers.hut€ 2.675,00VOL
BW 2-pers. hut€ 2.975,00VOL
Deluxe 2-pers.hut€ 3.275,00VOL
Superior 2-pers. hut€ 3.475,00ja

Beschikbaarheid:

Bijgewerkt t/m 27 juni 2018.

Hutdeling:

De prijzen zijn gebaseerd op hutdeling.
D.w.z. als alleengaande boekt u standaard op indeling. U betaalt dan GEEN 1-pers. toeslag. U wordt ingedeeld met reizigers van hetzelfde geslacht (dames bij dames en heren bij heren). Wilt u een hut voor alleengebruik, dan gelden onderstaande toeslagen. In een 3- c.q. 4-pers. hut kunt u uitsluitend op indeling of met drie c.q. vier personen tegelijk boeken. Wanneer u met twee personen van ongelijk geslacht reist, kunt u NIET in een en dezelfde 3- c.q. 4-pers. hut geboekt worden. De één gaat dan in de herenhut, de ander in een dameshut.

Toeslagen voor alleengebruik van een hut:

De toeslag voor alleengebruik van een BP 2-pers. hut, BW 2-pers. hut, Deluxe 2-pers. hut bedraagt 70%.

De prijzen zijn inclusief:

scheepsreis zoals omschreven, volpension aan boord (incl. koffie/thee), accommodatie aan boord op indeling, alle excursies tijdens de scheepsreis, gebruik van rubberlaarzen tijdens de scheepsreis, groepstransfer van de kade naar het vliegveld in Longyearbyen, informatiepakket, SGR-dekking.

De prijzen zijn exclusief:

terugvluchten vanaf Longyearbyen (Spitsbergen) via Oslo naar Amsterdam of Brussel, overige transfers, eventuele brandstoftoeslag, verzekeringen, (fris)drankjes en fooien aan boord, uitgaven van persoonlijke aard, publieksbijdrage Stichting Calamiteitenfonds Reizen (€ 2,50 per boeking).

Eventuele brandstoftoeslag:

De rederij Oceanwide Expeditions behoudt zich het recht voor om indien stijging van de brandstofprijzen hiertoe aanlieding geeft, een brandstoftoeslag te heffen.

Benodigde vluchten, overnachtingen en verlenging

Indien gewenst, verzorgen wij ook uw vluchten, overnachtingen en eventuele verlenging op Spitsbergen en/of Noorwegen. Vraag ons naar de mogelijkheden, wij leggen ze u graag voor.
Indicatieprijs lijnvluchten Longyearbyen - Oslo en Oslo - Amsterdam vanaf ca. € 150,00. 

Stichting Garantiefonds Reisgelden (SGR)

Ga naar de SGR informatiepagina.

Stichting Calamiteitenfonds Reizen (CFR)

Ga naar de CFR informatiepagina.