Reisinformatie

Reisbeschrijving Expeditiecruises "IJsberen & walrussen"

Deze scheepsreizen beginnen in Longyearbyen. Aan het einde van de middag kunt u aan boord. Na inscheping en veiligheidsinstructie vertrekt het schip naar zee. De eerste nacht zult u meteen merken dat het rond middernacht nog net zo licht is als overdag.
De Isfjord is omringd door een prachtig berglandschap, dat nu nog voor een deel verscholen gaat onder een forse laag sneeuw. Rond het schip zweven Noordse Stormvogels en Grote Burgemeesters en als u goed kijkt, ziet u net boven het water grote groepen Kleine Alken vliegen.
De volgende dagen worden doorgebracht met varen, ladingen en zodiactochten op verschillende plaatsen aan de noordwestkust en als het ijs het toelaat verder naar het noordoosten. Er zijn verschillende plaatsen die bezocht kunnen worden zoals:
> de 14e Juligletsjer. Een zodiactocht op gepaste afstand van het gletsjerfront, langs de kliffen met honderden Zeekoeten en een enkele Papegaaiduiker en een wandeling over de bloemrijke hellingen onthullen veel van de Arctische schoonheid.
> Ny-Ålesund. Hier startte menige expeditie naar de geografische Noordpool. Een standbeeld van Amundsen en een plaquette met de eerste zeppelintocht houden de geschiedenis levendig. In het dorp zelf wonen nu voornamelijk onderzoekers en studenten. In de omgeving leven Roodkeelduikers, Ivoormeeuwen, Rosse Franjepoten, heel veel Noordse Sterns en rendieren. Voor filatelisten is een bezoek aan het noordelijkste postkantoor ter wereld een must.
> Blomstrand, een plaats waar mooie wandelingen te maken zijn. Vanaf de bergrug heeft u een fantastisch uitzicht over de baai, de achterliggende gletsjers en de Tre Kroner. De zonnige hellingen zijn hier bedekt met een kleurrijk bloementaptijt. Er is een verlaten marmergroeve, Camp Mansfield, en erbroeden enkele paartjes Kleinste Jagers.
> de Liefdefjord. Tijdens een wandeling over de toendra kunnen Kleine Rietganzen, Eidereenden en soms de zeldzame Koningseider gezien worden. Een tocht met het schip of zodiac langs het immense front van de Monacogletsjer staat gepland. Hier worden vaak ijsberen en Baardrobben gezien.
> Straat Hinlopen. Vooral tijdens de eerste reizen zal er bijna zeker nog veel pakijs zijn. Rond en op de grote ijsplateaus zijn robben, walrussen, ijsberen en Ivoormeeuwen te vinden.
> Lomfjordschiereiland, waar duizenden Kortbekzeekoeten broeden, of aan de overzijde op Nordaustlandet. Dit grote eiland wordt bijna geheel bedekt door een grote ijskap, de Austfonna. De sneeuwvrije delen zijn grote grindvlakten, slechts hier en daar onderbroken door een rand van natuurlijke kantelen en een concentratie van plantengroei rond een walvisbot.
> Phippsøya, een van de zeven eilanden ten noorden van Nordaustlandet, staat bekend om de grote hoeveelheid walrussen die hier verblijven. IJsberen en Ivoormeeuwen zijn dan ook nooit ver weg. Zo noordelijk zal het pakijs steeds dichter worden. Tijd om met de verrekijker op de uitkijk te staan voor bijzondere vogels als de Rossmeeuw en de Middelste Jager. Tevens kunnen dan Beluga's en de zeldzame Groenlandse walvis opduiken
> Raudfjord met de typische bergen met spitse toppen. Op de eilanden rond de noordwesthoek bevinden zich de overblijfselen van de walvisvaart uit de 17e eeuw. Op Smeerenburg en Zeeuwse Uitkijk zijn nog restanten van de Hollandse en Zeeuwse traanovens te zien. Het is een van de weinige plaatsen op Spitsbergen waar de Grote Jager voorkomt.
> Prins Karls Forland de vogelsrots Fuglehuken bezocht. In deze omgeving zette Willem Barentsz in 1596 voor het eerst voet aan land op Spitsbergen. Het landschap dat u die dag ziet, verklaart meteen waarom het eiland deze naam heeft gekregen.
> Alkhornet bij de monding van de Isfjord. Op beide plaatsen is een immense vogelrots uitlopend in weidse toendra, waar de planten nu volop bloeien en waar rendieren grazen. Onder de vogelrotsen is vaak een vossenhol, waar nu de jonge vosjes voorzichtig hun eerste stapjes buiten doen.

In de nacht komt het schip weer bij de kade in Longyearbyen aan. In de ochtend van de laatste dag gaat u hier dan weer van boord. U kunt diezelfde dag nog huiswaarts keren of nog enkele dagen nagenieten op Spitsbergen of in Noorwegen.

De route is altijd onder voorbehoud. IJscondities, weersomstandigheden of ontmoetingen met ijsberen en/of walvissen kunnen afwijkingen noodzakelijk of wenselijk maken. Plaatsen waar dieren zich normaliter ophouden, kunnen gewijzigd zijn. De expeditieleider kan daarom in overleg met de kapitein besluiten om andere plaatsen dan beschreven aan te doen.

Sneeuwschoenwandelingen

De laatste jaren hebben steeds meer schepen sneeuwschoenen aan boord. Ze zijn door iedereen die stevige schoenen bij zich heeft, te dragen. Zeker in het vroege voorjaar kan er nog veel sneeuw liggen en kunnen wandelingen op sneeuwschoenen gemaakt worden. De sneeuwschoenen worden gratis ter beschikking gesteld.

Kajakken

Tijdens bepaalde reizen kan er door max. ca. 15 passagiers deelgenomen worden aan kajaktochten. Hoe vaak er gekajakt kan worden, hangt van de ijs- en weersomstandigheden af, maar vier tot vijf keer is heel gebruikelijk.
Voor deelnemen aan het kajakken is enige ervaring en de beheersing van een aantal basistechnieken vereist. Deelname dient vooraf opgegeven te worden en is mogelijk tegen meerprijs op de reizen met de volgende schepen:
Akademik Vavilov, Expedition, Ocean Adventurer (voorheen Sea Adventurer), Ocean Nova en Sea Spirit.

Benodigde vluchten, overnachting(en) en verlenging:

Indien gewenst, verzorgen wij ook graag uw vluchten evenals eventuele verlenging op Spitsbergen en/of in Noorwegen. Kijk op onze site onder Longyearbyen of onder bestemming Lapland voor enkele voorbeelden.
Heeft u interesse? Mail uw wensen of bel +31 10 295 0126 voor overleg of een afspraak. Wilt u liever teruggebeld worden? Vul dan het bel-me-terugbericht in.
We helpen u graag om de reis te verwezelijken. 

De schepen

In 2018 kan deze reis gemaakt worden met de onderstaande schepen:

De Akademik Sergey Vavilov met max. 96 passagiers.
De Expedition met max. 134 passagiers.
De Ocean Adventurer (voorheen Sea Adventurer) max. 132 passagiers.
De Ortelius met max. 120 passagiers
De Plancius met max. 120 passagiers.
De Sea Spirit met max. 114 passagiers.

Reis van dag tot dag

Voorbeeldroute

Deze route is door de rederij als leidraad opgegeven voor de Ortelius en de Plancius.
De overige schepen volgen een min of meer gelijke route.

BELANGRIJK
:
Onderstaand dag-tot-dagprogramma is slechts een richtlijn. IJscondities en weersomstandigheden kunnen afwijkingen noodzakelijk maken. Plaatsen waar dieren zich normaliter ophouden, kunnen gewijzigd zijn. De expeditieleider kan daarom in overleg met de kapitein besluiten om andere plaatsen dan beschreven aan te doen.

Dag 01 Longyearbyen

Inschepen om ca. 16.00u aan de kade in Longyearbyen (Spitsbergen). Aan het begin van de avond begint het schip de tocht naar de westkust. Rond de Isfjord zijn indrukwekkende bergketens te zien waarop zeker in het voorjaar en in de vroege zomer de toppen nog met sneeuw bedekt zijn. Fotografen kunnen zich uitleven op zwevende Noordse Stormvogels en Grote Burgemeesters die meeliften in het kielzog van het schip.

Dag 02 Raudfjord

In de ochtend bevindt het schip zich aan de westkust op weg naar het noorden. De Raudfjord bevindt zich in het noorden, maar heeft nog wel de typische hoge bergen met spitse toppen. Vroeg in het seizoen ligt vaak het einde van de fjord nog dicht met ijs, waarop menige Baard- en Ringelrob ligt. Het is dan ook niet vreemd dat hier vaak ijsberen gezien worden.
Hoog op de kliffen zijn grote zeevogelkolonies waar nu duizenden vogels broeden. Ze vliegen af en aan. Onderaan de rotsen zwemmen vaak Eidereenden.

Dag 03 Reinsdyrflya & Monacobreen

Verder naar het oosten bevindt zich de lange Liefdefjord. In het eerste gedeelte bevindt zich het eiland Andøy met het toendragebied Reinsdyrflya en de imposante Monacobreen. Het torenhoge gletsjerfront is het onderwerp van vele foto's. Op de rotsen broeden voornamelijk drieteenmeeuwen. 
Onderaan de rotsen en soms in de kolonie worden poolvossen gezien, die eieren of kuikens proberen te stelen. 

Dag 04 + 05 Hinlopen, Lomfjorden of Nordaustlandet

Zeker bij de vroege reizen zal het ijs bepalen waar deze dag zal worden doorgebracht. In het oosten kan alles nog geblokkeerd zijn door pakijs. Hetgeen goede mogelijkheden biedt om ijsberen te spotten en luierende walrussen op het ijs te zien.
Als de weg naar het noordoosten vrij is, kan een bezoek worden gebracht aan Phippsøya, het noordelijkste eilandje van Spitsbergen. Lukt dat niet, dan kan misschien Straat Hinlopen ingevaren worden en kan aan land gegaan worden op Palanderbukta. Een wandeling, al of niet met sneeuwschoenen, laat u kennismaken met het desolate landschap van Nordaustlandet. Het is ook een bekende rustplaats van walrussen. 
Bij Alkefjellet kan een zodiactocht gemaakt worden onderlangs de loodrechte kliffen waar duizenden Zwarte Zeekoeten broeden.  

Dag 06 Pakijs bij de noordwestkust

Terug richting het westen zal zoveel mogelijk langs de rand van het pakijs gevaren worden op zoek naar ijsberen, walrussen en walvissen. 

Dag 07 St. John's Fjord & Alkhornet

Prins Karls Forlandet wordt van het grote eiland Spitsbergen gescheiden door de Forlandsundet. O.a. Sarstangen is een plaats waar vaak walrussen liggen te rusten. De toendra heeft mooie polygonen, structuren inde grond die door vriezen en dooien ontstaan.
St. John's Fjord is een diepe fjord met een prachtig landschap waar gewandeld kan worden naar een van de hoge toppen voor een panoramisch uitzicht of een zodiactocht naar de gletsjer achter in de fjord.
Alkornet ligt aan de monding van de Isfjord. Op de hoge bergranden zijn grote vogelkolonies. Op de toendra foerageren rendieren, broeden ganzen en Kleine jagers. Dit lokt natuurlijk dieren als poolvossen en ijsberen. 

Dag 08 Longyearbyen

In de ochtend zal in Longyearbyen ontscheept worden.

Data & Prijzen 2018

Vertrek

Deze scheepsreizen beginnen en eindigen in Longyearbyen.

DataBeschikbaarReisduurSchip
29 mei - 05 juni 2018geen deluxe07 nachtenOrtelius
04 juni - 11 juni 2018geen BP2
geen deluxe
07 nachtenPlancius
04 juni -12 juni 2018geen B4
geen B3
geen BUL
08 nachtenOcean Nova
05 juni - 12 juni 2018beperkt07 nachtenOrtelius (D)
12 juni - 19 juni 2018BP4
BP3
BP2
07 nachtenOrtelius
14 juni - 22 juni 2018geen LDT
geen MDP
geen Superior
08 nachtenOcean Adv.
14 juni - 21 juni 2018geen cat. 2
geen cat. 4
geen cat. 5
07 nachtenExpedition
15 juni - 22 juni 2018alle cat.07 nachtenPlancius
19 juni - 26 juni 2018BP3
BP2
07 nachtenOrtelius
19 juni - 28 juni 2018zie prijstabel09 nachtenAk. S.Vavilov
21 juni - 28 juni 2018geen cat. 2
geen cat. 4
geen cat. 5
07 nachtenExpedition
22 juni - 29 juni 2018geen deluxe07 nachtenPlancius
22 juni - 30 juni 2018VOL08 nachtenOcean Adv.
27 juni - 05 juli 2018VOL08*nachtenSea Spirit
28 juni - 07 juli 2018zie prijstabel09 nachtenAk.S.Vavilov
29 juni - 06 juli 2018geen BP3
geen Deluxe
07 nachtenPlancius (D/E)
08 juli - 15 juli 2018geen cat. 2
geen cat. 4
geen cat. 5
07 nachtenExpedition
25 juli - 01 aug 2018Cat 3
Cat 4
07 nachtenExpedition

Akademik Sergey Vavilov // max. 96 passagiers

Prijzen per persoon
Bij boeking vóór 30 oktober 2017 US$ 1000 korting per persoon.

bij koers US$1,00 = € 0,85
HuttypePrijs
Beschikbaar
19 juni 2018
Beschikbaar
28 juni 2018
A 3-pers. hut€ 4.841,00VOLop aanvraag
BS 2-pers. hut€ 6.116,00VOLop aanvraag
B 2-pers. hut€ 6.966,00VOLop aanvraag
C 2-pers. hut€ 7.986,00VOLVOL
S. Suite 2-pers.€ 8.751,00VOLop aanvraag
O.O. Suite 2-pers.€ 9.686,00VOLVOL
Kajakken€ 676,00VOLja

Expedition // 134 passagiers

Prijzen per persoon

Huttype14 juni 2018
21 juni 2018
08 juli 2018
Prijs
25 juli 2018
Cat. 1A 4-pers. hut€ 3.149,00€ 3.249,00
Cat. 1 3-pers. hut€ 3.749,00€ 3.899,00
Cat. 2 2-pers. hut€ 4.299,00€ 4.449,00
Cat. 3 2-pers. hut€ 4.999,00€ 5.149,00
Cat. 4 2-pers. hut€ 5.799,00€ 5.999,00
Cat. 5 2-pers. hut€ 6.649,00€ 6.849,00
Kajakken€ 509,00n.v.t.

Ocean Adventurer // max. 132 passagiers

Prijzen per persoon
Bent u lid van de Shackleton Club? Dan gelden voor u extra voordelen.

bij koers US$1,00 = € 0,85
HuttypePrijs beide
vertrekken
Beschikbaar
14 juni 2018
Beschikbaar
22 juni 2018
MDT 3-pers. hut€ 4.926,00jaVOL
LD 2-pers. hut€ 6.201,00VOLVOL
MDP 2-pers. hut€ 6.796,00VOLVOL
MDW 2-pers.hut€ 7.561,00jaVOL
Superior 2-pers.€ 8.326,00VOLVOL
Deluxe 2-pers.€ 9.261,00jaVOL
Suite 2-pers.€ 10.196,00jaVOL
O-Suite 2-pers.€ 11.301,00VOLVOL
Kajakken€ 846,00aanvraagaanvraag

Ortelius // max. 120 passagiers

Prijzen per persoon.

Huttypealle reizen
07 nachten
BP 4-pers. hut€ 3.150,00
BP 3-pers. hut€ 3.900,00
BP 2-pers. hut€ 4.400,00
BW 2-pers. hut€ 4.800,00
C 2-pers. hut€ 5.100,00
Suite 2-pers.€ 5.750,00
SneeuwschoenwandelenGRATIS

Ocean Nova // max. 78 passagiers

Prijzen per persoon

bij koers US$1,00 = € 0,85
HuttypePrijs
BW 4-pers. hut€ 4.586,00
BW 3-pers. hut€ 4.756,00
BUL 2-pers. hut€ 6.371,00
BBD 2-pers. hut€ 6.796,00
BUD 2-pers. hut€ 7.221,00

Plancius // max. 120 passagiers

Prijzen per persoon.

Huttypealle vertrekken
07 nachten
BP 4-pers. hut€ 3.150,00
BP 3-pers. hut€ 3.900,00
BP 2-pers. hut€ 4.400,00
BW 2-pers.hut€ 4.800,00
Deluxe 2-pers.hut€ 5.100,00
C 2-pers. hut€ 5.750,00
SneeuwschoenwandelenGRATIS

Sea Spirit // max. 114 passagiers

Prijzen per persoon

bij koers US$1,00 = € 0,85
HuttypePrijsBeschikbaar
Classic 3-pers. hut€ 4.501,00VOL
Maindeck 2-pers. hut€ 6.371,001x man
Classic 2-pers. hut€ 6.796,00VOL
Superior 2-pers. hut€ 6.966,00VOL
Deluxe 2-pers. suite€ 7.816,00VOL
Premium 2-pers. suite€ 8.496,00VOL
Owners suite 2-pers.€ 11.301,00VOL
Kajakken€ 557,00VOL

Beschikbaarheid:

De beschikbaarheid is bijgewerkt t/m 02 november 2017.

VROEGBOEKKORTINGEN:

AKADEMIK VAVILOV:
Bij boeking vóór 30 oktober 2017 US$ 1000 p.p. korting.

Hutdeling :

Genoemde prijzen zijn gebaseerd op hutdeling.
D.w.z. als alleengaande boekt u standaard op indeling. U betaalt dan GEEN 1-pers. toeslag. U wordt ingedeeld met reizigers van hetzelfde geslacht (dames bij dames en heren bij heren). 
In de 3- of 4-pers. hut kunt u uitsluitend op indeling of met drie c.q. 4 personen tegelijk boeken.
Wanneer u met twee personen van ongelijk geslacht reist, kunt u NIET in een en dezelfde 3-of 4-pers. hut geboekt worden. De één gaat dan in de herenhut, de ander in een dameshut.

Toeslag alleengebruik hutten:

Indien u geen hut delen met een andere passagier, dan kunt u tegen ondergenoemde toeslagen een hut voor alleengebruik boeken:
Akademik Sergey Vavilov: 2-pers.hutten: 50%, suites: 100%.
Expedition: Cat. 2 t/m Cat. 5: 60%.
Ocean Adventurer: 2-pers.hutten: 70%, suites: 100%.
Ocean Nova: 2-pers. hutten: 70%. 
Ortelius: 2-pers. hutten: 70%.
Plancius: 2-pers. hutten: 70%.
Sea Spirit: 2-pers. hutten: 70%, Premium Suite en Owner's Suite: 100%.

De prijzen zijn inclusief:

scheepsreis zoals omschreven, accommodatie aan boord op indeling, op basis van volpension (incl. koffie/thee), alle excursies en gebruik van rubberlaarzen gedurende de scheepreis, groepstransfer van de luchthaven van Longyearbyen naar de kade en v.v., informatiepakket, SGR-dekking.

EXTRA INCLUSIEF op reizen met de ExpeditionOcean Adventurer, Ocean Nova, Sea Spirit:
een expeditieparka die u mag houden na de reis.

De prijzen zijn exclusief:

retourvlucht van Amsterdam of Brussel via Oslo naar Longyearbyen, eventueel benodigde overnachtingen, overige transfers, (fris)drankjes en fooien aan boord, verzekeringen en uitgaven van persoonlijke aard, publieksbijdrage Stichting Calamiteitenfonds Reizen (€ 2,50 per boeking).

Eventuele brandstoftoeslag:

Alle rederijen behouden zich het voor om, indien stijging van de brandstofprijzen hiertoe aanleiding geeft, een brandstoftoeslag te heffen.

Benodigde vluchten, overnachtingen en/of verlenging

Indien gewenst, verzorgen wij ook uw vluchten vanaf Amsterdam, Brussel, Oslo of Tromsø naar Longyearbyen (Spitsbergen), evenals overnachtingen en eventuele verlenging op Spitsbergen en/of Noorwegen. Vraag ons naar de mogelijkheden. We leggen ze u graag voor.
Prijsindicatie vluchten van Amsterdam of Brussel via Oslo naar Longyearbyen, afhankelijk van de beschikbare klasse vanaf ca. € 350,- per persoon, inclusief belastingen en toeslagen.

Stichting Garantiefonds Reisgelden (SGR)

Ga naar de SGR informatiepagina.

Stichting Calamiteitenfonds Reizen (CFR)

Ga naar de CFR informatiepagina.