Reisinformatie

Reisbeschrijving expeditiecruise Langs de rand van Antarctica naar de Rosszee aan boord van de Ortelius

Begin januari vertrekt de Ortelius vanuit de haven van Ushuaia in het zuidpuntje van Argentinië. Het schip vaart naar de South Shetlandeilanden en het Antarctisch Schiereiland waar een aantal landingen gepland staat.
Daarna wordt de Zuidpoolcirkel overgestoken en wordt Marguerite Bay bereikt. Zo vroeg in het seizoen zal dit een waar ijsbreekspektakel worden. Het landschap wordt ruiger en het klimaat ongenaakbaarder. Maar toch heeft Von Bellinghausen hier reeds in 1821 met een houten zeilschip gevaren. In de naar hem genoemde zee zal getracht worden op het eiland Peter de Eerste aan land te gaan. U bent dan een van de weinigen die hier ooit voet aan wal heeft gezet.
Via de Amundsenzee komt het schip dan in de Bay of Whales en langs het immense Ross’ IJsplateau in de Rosszee.
Er zal een poging gedaan worden om de grote Amerikaanse basis McMurdo te bezoeken. Op Cape Royds en Cape Evans kunnen de hutten van Shackleton en Scott bezocht worden. In de directe omgeving broeden nu duizenden Adéliepinguïns.
Van hier gaat de reis verder in noordwaartse richting, door het pakijs met immense ijsbergen, terug naar de bewoonde wereld. Op het subantarctische eiland Macquarie zijn de stranden volgepakt met Schlegelspinguïns, Koningspinguïns en zeeolifanten. Op het bloemrijke eiland Campbell broeden verschillende soorten albatrossen zoals de Konings- en Roetkopalbatros.
Daarna gaat het schip richting Nieuw-Zeeland waar het halverwege februari aan in Bluff. U kunt dan direct naar huis terugkeren of nog enkele dagen op dit mooie eiland nagenieten.

De tweede reis gaat in omgekeerde richting. Halverwege maart komt de Ortelius in Ushuaia (Argentinië) aan.

Benodigde vluchten, overnachtingen en eventuele verlenging

Indien gewenst, verzorgen wij tevens de benodige vluchten naar het zuiden van Argentinië en vanuit Nieuw-Zeeland weer terug evenals de benodigde overnachtingen onderweg. De reis is ook vooraf te verlengen met een verblijf in Argentinië of achteraf in Nieuw-Zeeland.
Heeft u interesse? Stuur dan uw wensen of vragen, of bel +31 10 295 0126 voor overleg of een afspraak. We maken graag een voorstel voor u.

Het schip de Ortelius

De Ortelius (voorheen Marina Tsvetaeva) is gebouwd als passagiersschip aan de oostkust van Rusland. Het daarom gebouwd met een hoge ijsklasse. Lees meer.... 

Foto's

De foto's op deze pagina zijn, op die van Mount Erebus na, gemaakt door Koos de Kroes tijdens zijn reis in 2012. 

Reis van dag tot dag

Belangrijk

Het hieronder beschreven dag tot dagprogramma is een leidraad. De ijssituatie, weersomstandigheden en ontmoetingen met dieren kunnen afwijkingen noodzakelijk of wenselijk maken. De expeditieleider zal steeds in overleg met de kapitein de best mogelijke route volgen om u op een veilige manier zoveel mogelijk te laten zien en beleven.

Dag 01 Ushuaia

In de middag inschepen aan boord van de Ortelius. Na alle formaliteiten vertrekt het schip richting de Drake Passage. 

Dag 02+03 Op zee

De eerste 2 dagen worden op de Drake Passage doorgebracht: langzaam ziet u de ijsbergen en het Antarctisch gebied met haar bijzondere bewoners komen.

Dag 04 Antarctisch Schiereiland

Rond en op het schiereiland kan bijvoorbeeld een van de volgende plaatsen bezocht worden:

Petermann
Eiland aan de zuidzijde van het Lemairekanaal. In de baai vindt u gestrande ijsbergen en kijkt u uit over een prachtig landschap. Hier broeden Adélie- en Ezelspinguïns, Keizersaalscholvers, Zuidelijke Grote Jagers en Zuidpooljagers. Bij de meest gebruikte landingsplaats zijn de letters PP in de rotsen gegraveerd door de bemanning van de Pourquoi Pas? (Jean-Baptiste Charcot) die hier tussen 1908 en 1910 overwinterde.

Pléneau
Net ten zuiden van het Lemairekanaal ligt een eiland dat slechts een kilometer lang is. Er is een Ezelspinguïnkolonie en soms liggen er zuidelijke zeeolifanten op het strand te rusten. Op vochtige delen groeien mossen. Het eiland is genoemd naar de fotograaf aan boord van de Pourquoi Pas?, Paul Pléneau.

Lemairekanaal
Zou de doorgang ijsvrij zijn? Deze 11 km lange en slechts 1,6 km brede engte heeft aan beide zijden bergwanden die bijna loodrecht omhoog rijzen. Het vormt hiermee een van de meest gefotografeerde landschappen van Antarctica. Het kreeg dan ook al snel de bijnaam Kodak-Gap.
De Duitse Dallmanexpeditie van 1873-1874 heeft de engte ontdekt. De Gerlache is er uiteindelijk doorheen gevaren en heeft hem naar een Belgische ontdekkingsreiziger, Charles Lemaire, genoemd.

Fisheilanden
Deze groep kleine eilanden en rotspunten ligt halverwege Petermann en de Zuidpoolcirkel. Er broeden Adélie-pinguïns en Keizersaalscholvers. De eilanden zijn niet gemakkelijk te betreden. Meestal wordt er gekozen voor een zodiaccruise waarbij dan ook vaak Weddellzeehonden en Krabbeneters op ijsschotsen gezien worden.

Detaille
In 1956 is op Detaille een Engels onderzoeksstation in gebruik genomen. Deze werd al snel (1959) weer gesloten, omdat de wetenschappers slecht met schepen bereikt konden worden. In de zomer van 1996-1997 is het gebied rond het station opgeruimd. De hut, bijgebouwen en de zendmasten zijn nog steeds in redelijke conditie. Er is een voorstel gedaan om het station op de lijst van historische plaatsen en monumenten in Antarctica te krijgen.

Dag 05 en 06 Bellinghausenzee

In de Bellingshausenzee zijn in de winter Keizerspinguïnskolonies. Langzaam maar zeker maken deze dieren zich weer op om op het nieuwe ijs te verzamelen. Kleine groepjes kunnen dan in het water of zelfs op het ijs gezien worden. Ze zien er weer prachtig uit. Volgegeten en in een nieuw verenkleed, klaar voor de komende winter.

Dag 07 Peter I

Peter I is een onbewoond vulkanisch eiland bijna geheel (95%) bedekt door een enorme gletsjer, in de Bellingshausenzee. In 1821 is het ontdekt door Von Bellingshausen en vernoemd naar de Russische tsaar Peter I. In 1929 maakten de Noren Larsen en Olstad er als eerste een succesvolle landing en eisten zij het eiland op voor Noorwegen. Het eiland is in de zomer een broedplaats voor vele zeevogels, zoals de Zuidelijke Stormvogels, Wilsons Stormvogels, Noordse Sterns. Verder zijn er tal van zeehonden, zoals Krabbeneters, Zeeluipaarden en er zijn kleinere aantallen Zuidelijke Zeeolifanten. Peter I wordt slechts sporadisch bezocht door passagiersschepen.

Dag 08-13 Amundsenzee

Het schip verlaat de Amundsenzee en gaat verder richting de Rosszee. U vaart langs de buitenste rand van het pakijs en door het ijs. Afhankelijk van de ijscondities zal er bij tijd en wijle het landschap van  het Antarctische continent gezien worden. Wellicht worden er Keizerspinguïns , groepen zeehonden op ijsschotsen, Orka’s en Dwergvinvissen vergezeld door diverse stormvogels langs de pakijsrand gezien.

Dag 14+15 Ross IJsplateau

Er wordt verder in westelijke richting langs het Ross IJsplateau gevaren. Op de zuidelijkste punt is het plateau ongeveer 700m dik, waarvan er maar 10 tot 60 m boven water uitsteekt. Het plateau schuift  ongeveer een kilometer per jaar op, waardoor er regelmatig enorme stukken met afmetingen van enkele vierkante kilometers afbreken, de zogenaamde tafelijsbergen. Met enig geluk kan er met de helikopters op het Ross IJsplateau geland worden. Maar niet alleen de landing, ook de vlucht er naar toe zal spectaculair zijn. Het oostelijkste deel van de Rosszee heet Bay of Whales. Van hieruit wist Amundsen een weg te vinden om op het plateau te komen. Hij kon daarna aan de tocht naar de Geografische Zuidpool beginnen en als eerste mens op aarde, zeer succesvol, het begeerde punt bereiken.

Dag 16-20 Hutten van Scott & Shackleton

Deze dagen staat er veel op het programma. De planning is om het eiland Ross met alle beroemde plekken die zo'n belangrijke rol in de dramatische Britse expedities van de vorige eeuw speelden, zoals Cape Royds met de hut van Ernest Shackleton, te bezoeken.  Het eiland wordt gedomineerd door vier kenmerkende bergen: Mount Erebus (actieve vulkaan), Mount Terra Nova, Mount Terror en Mount Bird. Bij Cape Evans kan de hut van Scott bezocht worden. Vanuit Hut-Point ging Scott met zijn mannen op weg naar de Zuidpool. Als er toestemming verleend wordt, kunnen het Amerikaanse station Mc. Murdo en het Nieuw-Zeelandse station Scott Base bezocht worden.
Als de ijs- en weersomstandigheden gunstig zijn, zullen de helikopters gebruiken om verschillende landingen te maken. Bij Castle Rock is er een prachtig uitzicht over het Ross IJsplateau richting Zuidpool. Vanuit de helikopter krijgt u pas echt het gevoel van de immense weidsheid van dit ijsplateau. Het ultieme bezoek per helikopter zal aan de Dry Valleys zijn. Deze valleien in het binnenland van Antarctica behoren tot de droogste plaatsen op aarde. Volgens wetenschappers komen de omstandigheden in Taylor Valley erg dicht bij de omstandigheden zoals ze op de planeet Mars zijn.

Dag 21+22 Cape Hallett & de Drygalski IJstong

Verder aan de westkust van de Rosszee, ligt Cape Hallett, het Italiaanse station in Terra Nova Bay en de Drygalski IJstong. Dit alles tegen het prachtige decor van de Admiralty Range met onder andere Mount Melbourne (2730m). Dit is één van de vulkanen op Antarctica.

Dag 23 Cape Adare

Aan de ingang van de Rosszee ligt Cape Adare. Deze kaap is ontdekt door Ross en vernoemd naar zijn vriend Adare. Het is een ijsvrije landtong aan het uiterste noordoosten van Victorialand in Oost-Antarctica die de Rosszee scheidt van de Zuidelijke Oceaan. Sinds 2000 is Cape Adare aangemerkt als "Antarctic Specially Protected Area", de hoogst mogelijke status van beschermd gebied in Antarctica. Het landschap is hier adembenemend. Er zijn enorme bergen. Op Cape Adare bevindt zich de grootste kolonie Adéliepinguïns ter wereld. In deze tijd van het jaar zijn de meeste kuikens (bijna) volgroeid. De volwassen vogels zijn dan veelal in de rui. Vanwege de grote hoeveelheid pinguïns is het niet verwonderlijk dat er ook een grote kolonie Zuidpooljagers is. Borchgrevink was de eerste die hier een overwintering aandurfde. De twee hutten uit die tijd staan er nu nog en zijn dankzij de goede zorgen van de New Zealand Antarctic Heritage Trust nog in goede conditie. De hut waar de mannen van Scotts Terra Nova Expeditie in 1911 en 1912 in overwinterden is helaas in verval geraakt.

Dag 24 Op zee

Hoe zuidelijker de Ortelius komt, des te meer ijs en vooral grote ijsbergen zullen er te zien zijn.  Tegen de tijd dat de monding van de Rosszee bereikt is, zal de kapitein een weg moeten zoeken door de grote platen meerjarige ijs. In de openingen zijn ontmoetingen met Orka’s en pinguïns zeker niet uitgesloten. Het is zeker zaak om op de uitkijk te staan voor de zeldzame Rosszeehond die hier op het ijs kan liggen. 

Dag 25 Scott

Nog ca. 500 km ten noordoosten van Cape Adare ligt een kleine rots in de grote oceaan. In 1902 werd het “eiland” ontdekt door de bemanning van een van de schepen die deelnam aan de expeditie van Scott. Het eiland bestaat uit een vlak gedeelte waar nu een automatisch weerstation is gevestigd en een enorme pilaar die 62 m boven zeeniveau uit steekt. Het eiland kwam op 12 februari 2009 in het wereldnieuws omdat twee bemanningsleden van de Sea Shepherd hier door hun kapitein Paul Watson getrouwd werden. Er zal geen landing gemaakt worden, maar het is een welkome afwisseling op deze grote oversteek.

Dag 26-28 Op zee

Van Antarctica naar Macquarie is een enorme afstand. Drie dagen bent u op open zee. Algauw verdwijnen de ijsbergen. Wellicht zijn er walvissen te zien. 
Dichterbij het eiland zullen weer zwemmende pinguïns en zeeolifanten te zien zijn.

Dag 29 Macquarie

Het Australische eiland Macquarie is de tegenhanger van South Georgia. Ook hier zijn stranden vol Koningspinguïns, Schlegelpinguïns (een soort die lijkt op de Macaronipinguïn) en zeeolifanten. 
De kunst is om een goede landingsplek te vinden. Een maal aan land zal een ieder genieten van de vele dieren. 

Dag 30 Op zee

Weer een dag op zee tussen Macquarie en Campbell. Onderweg zult u o.a. de Koningsalbatros kunnen zien zweven. Maar ook de kleinere albatrossen zoals de Roetkop- en Grijskopalbatros zijn rijkelijk vertegenwoordigd. 

Dag 31 Campbell

De Nieuw-Zeelandse subantarctische eilanden, waar Campbell er één van is, staan sinds 1998 op de UNESCO-Werelderfgoedlijst. Campbell staat bekend om de bijzondere flora en fauna. De prachtige, maar vooral buitenproportioneel grote planten en bloemen vragen om aandacht. Men noemt deze mega- of reuzenkruiden.  Via een vlonderpad is de Koningsalbatrossenkolonie te bereiken. Verder broeden hier Campbell Albatrossen en Grijskopalbatrossen. Maar er broeden niet alleen albatrossen, ook één van de zeldzaamste pinguïns, namelijk de Geeloogpinguïn. Verder komen er onder andere voor: de Noordelijke Reuzenstormvogel, de Grijze Stormvogel, de Zwarte Stormvogel, de Campbellaalscholver, de Campbelltaling, de Wenkbrauweend en de Subantarctische Grote Jager. Op de rotsen aan en voor de kust liggen regelmatig Nieuw-Zeelandse pelsrobben en een enkele Zuidelijke zeeolifant. De wateren rondom Campbell zijn het foerageergebied van de Zuidkaper en de Zandloperdolfijn.

Dag 32 Op zee

Een volle dag op zee waarbij zeevogels, voornamelijk stormvogelachtigen, rond het schip “zweven”: o.a. Wenkbrauw-, Roetkop-, Grijskop- en Koningsalbatrossen en Reuzenstormvogels. Het is zeker niet uitgesloten dat het zeepad gekruist wordt door walvissen en/of dolfijnen.

Dag 33 Bluff (Nieuw-Zeeland)

In de ochtend wordt in de haven van Bluff van boord gegaan. Vanuit deze havenplaats wordt u naar het centrum of het vliegveld van Invercargill gebracht. 

Data & Prijzen seizoen 2019-2020

Vertrekdata

De eerste reis begint in Ushuaia (Argentinië) en eindigt in Bluff (Nieuw-Zeeland). De tweede reis gaat in tegengestelde richting.

Voorlopige dataReisduurSchip
13 jan - 15 feb 202032 nachtenOrtelius
16 feb - 19 mrt 202032 nachtenOrtelius

Ortelius // max. 120 passagiers

Prijzen per persoon.

HuttypePrijsBeschikbaar
13 jan 2020
Beschikbaar
16 feb 2020
BP 4-pers. hut€ 22.500,00jaja
BP 3-pers. hut€ 24.500,00jaja
BP 2-pers. hut dek 3€ 28.500,00jaja
BP 2-pers. hut dek 4€ 28.500,00jaja
BW 2-pers. hut€ 29.500,00jaja
Deluxe 2-pers.€ 30.900,001x vrouw1 hut
Superior 2-pers.€ 32.500,00VOLja

Beschikbaarheid:

De genoemde beschikbaarheid is bijgewerkt t/m 31 mei 2018.

Hutdeling:

De prijzen zijn gebaseerd op hutdeling. D.w.z. als alleengaande boekt u standaard op indeling. U betaalt dan GEEN 1-pers. toeslag. U wordt ingedeeld met reizigers van hetzelfde geslacht (dames bij dames en heren bij heren). 
In een 3- c.q. 4-pers. hut kunt u uitsluitend op indeling boeken of met drie c.q. vier personen tegelijk.
Wanneer u met twee personen van ongelijk geslacht reist, kunt u NIET in een en dezelfde 3- c.q. 4-pers. hut geboekt worden. De één gaat dan in de herenhut, de ander in een dameshut.

TOESLAG 2-pers.hut voor alleengebruik
Indien u geen hut wilt delen met een andere passagier, dan kunt u een 2-pers. hut voor alleengebruik boeken. De toeslag voor dit alleengebruik bedraagt 70% van het betreffende huttype. 

De prijzen zijn inclusief:

scheepsreis zoals omschreven, volpension aan boord (incl. koffie, thee en water), accommodatie aan boord op indeling, alle excursies gedurende de scheepsreis, Gebruik van rubberlaarzen gedurende de expeditie, reisverslag, uitgebreid informatiepakket met onder andere de Elmar Wereldwijzer Antarctica en SGR-dekking.

Tijdens deze reizen zijn er buiten de gebruikelijke zodiacs ook minimaal twee helikopters aan boord om passagiers van boord aan land of op het ijs te brengen. Omdat de uitvoerbaarheid van de vluchten met de helikopters afhankelijk zijn van weersomstandigheden etc. zullen deze ingezet worden waar het naar oordeel van de kapitein en piloten veilig is. Er bestaat geen recht op een bepaalde hoeveelheid helikoptertijd.

De prijzen zijn exclusief:

vluchten van Amsterdam of Brussel naar Ushuaia en vanaf Invercargill naar Amsterdam of Brussel (of v.v.), transfers, verzekeringen, (fris)drankjes en fooien aan boord en uitgaven van persoonlijke aard, publieksbijdrage Stichting Calamiteitenfonds (€ 2,50 per boeking).

Eventuele brandstoftoeslag:

De rederij Oceanwide Expeditions behoudt zich het recht voor om, indien stijging van de brandstofprijzen hiertoe aanleiding geeft, een brandstoftoeslag te heffen.

Benodigde vluchten, overnachtingen en/of verlenging

Indien gewenst, verzorgen wij ook uw vluchten vanaf Amsterdam of Brussel, eventuele overnachtingen en gewenste verlenging vooraf in Argentinië, Chili of op de Falklandeilanden en achteraf in Nieuw-Zeeland of Australië.
U kunt ons uw wensen toesturen of bellen +31 10 295 0126 voor overleg of een afspraak. Wilt u liever teruggebeld worden? Vul dan het bel-me-terugbericht in. We maken graag een voorstel voor u.

Stichting Calamiteitenfonds Reizen (CFR)

Ga naar de CFR informatiepagina.

Stichting Garantiefonds Reisgelden (SGR)

Ga naar de SGR informatiepagina.