Reisinformatie

Reisbeschrijving Expeditiecruise Spitsbergen & Franz Josefland (Arctisch Rusland)

Deze reis begint in Longyearbyen. Hier gaat u aan boord van de Sea Spirit waarna het schip direct naar Franz Josefland vaart. In het noorden kunnen walrussen en verschillende walvissen opduiken. Soms passeert er een pakijsveld, dan is het zaak om op de uitkijk te gaan staan voor ijsberen!
Omdat de ijssituatie van jaar tot jaar verschilt, is er geen goede planning voor de dagen op Franz Josefland te maken. De zuidelijke eilanden zijn als eerste ijsvrij, maar er zal toch een poging gedaan worden om ook het noordelijkste punt, Cape Fligely, op het eiland Rudolfa te bezoeken. Ook de meer centraal gelegen eilanden staan op de planning.
Na de omzwervingen in deze bijzondere archipel keert de Sea Spirit terug waar u in Longyearbyen van boord gaat na een ongetwijfeld spannende en avontuurlijke reis.

Vluchten, overnachtingen en verlenging

Indien gewenst, verzorgen wij ook uw vluchten vanaf Amsterdam / Brussel via Oslo naar Longyearbyen en v.v., evenals overnachtingen en eventuele verlenging in het noorden van Noorwegen of in Oslo. Bel ons op +31 10 295 0126, stuur een bel-me-terugbericht of mail ons uw wensen. We maken graag uw reis compleet.

Het schip Sea Spirit

Het luxe expeditiecruiseschip Sea Spirit neemt maximaal 114 passagiers mee op deze reizen.

BELANGRIJK

U heeft voor deze reis een visum voor Rusland nodig. Indien gewenst, kunnen wij dit voor u verzorgen.

Reis van dag tot dag

Route onder voorbehoud van ijs- en weerscondities

De ijssituatie rond en in de Franz Joseflandarchipel kan per jaar zeer sterk verschillen. Het ene jaar kan ieder schip zonder moeite doorvaren tot Cape Fligely (het noordelijkste punt), terwijl het volgende jaar de archipel zo dicht in het pakijs ligt dat uitsluitend de zuidelijkste eilanden bezocht kunnen worden.
Onderstaande route is dan ook slechts een voorbeeld van wat mogelijk zou kunnen zijn, gebaseerd op de planning voor 2018.

Dag 01 + 02 Longyearbyen (Spitsbergen)

Hotelovernachting in Longyearbyen op basis van logies/ontbijt.
Na het ontbijt heeft u de ochtend en deel van de middag ter vrije besteding. Rond 16.00u ingeschepen aan boord van de Sea Spirit. Na het verlaten van Longyearbyen wordt de Isfjord uitgevaren richting de westkust. 
Omdat de zon niet ondergaat, kunt u deze hele weg het indrukwekkende landschap zien. 

Dag 03 + 04 Op zee

De reis van Longyearbyen naar Franz Josefland langs de west- en noordkust van Spitsbergen duurt twee dagen. Het landschap van Spitsbergen zal bij helder weer steeds zichtbaar zijn. De westkust met de hoge en scherpgepunte bergen, terwijl in het noorden de bergen oostwaarts steeds vlakker worden. 
Onderweg zullen groepen zeevogels van zee naar de kliffen en v.v. vliegen. Mogelijk duiken er walrussen, walvissen of groepen Zadelrobben op. Als er pakijs verschijnt, kan er mogelijk ook een ijsbeer gezien worden. 

Dag 05 - 12 Franz Josefland

In de gehele Franz Joseflandarchipel kunnen overal en te allen tijde ijsberen opduiken. 
In het zuiden en oosten kunnen de volgende plaatsen bezocht worden:
Nagurskaya op Alexandraland is nu nog de enige bewoonde plaats op Franz Josefland. In 1995 zijn vrijwel alle Russische basissen verlaten. De mensen die in Nagurskaya leven, leiden daardoor een zeer geïsoleerd bestaan. Een dergelijke plaats kan natuurlijk niet zonder kerk, een bijzonder gebouw in deze natuurlijke omgeving. 
Bell, waar op de prachtig bloeiende toendra de vrijwel ongebruikte hut van de Leigh Smitexpeditie uit 1881 staat. Vooral de Zwavelkleurige Boterbloem is op de vochtigere gedeelten te vinden. De achterliggende berghelling zit vol met schreeuwende Drieteenmeeuwen. Het eiland ontleent zijn naam aan de klokvorm van het eiland.
Zoals de naam al doet vermoeden is Cape Flora op Northbrook, een van de groenste gebieden van Franz Josefland. De vruchtbare hellingen onder de vogelkolonies en de lagergelegen toendra herbergen een veelheid aan planten. Op dit eiland zijn tevens de overblijfselen van de overwinteringshutten van de Jacksonexpeditie (1894-1897) te vinden. Ter herinnering aan de bijzondere ontmoeting tussen Jackson en Nansen in 1897 is een gedenkplaat neergezet. Bij Tikhaya Bukta op Hooker ligt het verlaten Russisch onderzoeksstation Sedov. De vervallen gebouwen zijn langzaam in het landschap opgenomen. Het verweerde hout wordt omringd door steenbreek en poolwilg. Vanaf het eiland kijkt u uit op Rubini Rock, een volledig uit basaltpilaren bestaande rots, die in de zomer honderdduizenden Kortbekzeekoeten en Drieteenmeeuwen een uitstekende nestgelegenheid biedt. En waar zoveel vogels bij elkaar zitten, zijn poolvossen en ijsberen meestal niet ver weg.
Op Alger zijn nog duidelijk de overblijfselen te zien van de overwinteringshut van de Baldwin-Ziegler Expeditie (1901-1902). 
Een van de meest gefotografeerde kusten van Franz Josefland is Cape Tegetthoff op het eiland Hall. Met een beetje fantasie lijken de twee rotsen op vechtende pelsrobben. Het verdere eiland bestaat uit een bergrug van vulkanische oorsprong, waarin keihard gesteente typische pilaren heeft gevormd. De kleuren van het gesteente zijn prachtig. Het lagere en beschutte gedeelte van het eiland herbergt een veelheid aan arctische planten. Langs het strand zijn nog overblijfselen te vinden van twee overwinteringhutten van de Wellmanexpeditie van 1898-1899.
Verder kan er nog aan land gegaan worden op het eiland Wilczek en bij Cape Heller op Wilczek Land is een goed bewaarde overwinteringshut van de Wellmanexpeditie te zien. Twee mannen werden hier in de winter van 1899 achtergelaten om de voorraden te bewaken. Dit stukje ontdekkingshistorie behoort tot een van de meest trieste in de reeks pogingen om als eerste de Geografische Noordpool te bereiken.
Vervolgens zal geprobeerd worden om zo noordelijk mogelijk te komen door het British Channel om Cape Norvegia op Jackson en misschien wel het noordelijkste eiland Rudolfa te bereiken. U zult versteld staan dat u hier op ruim 82° NB nog Arctische Papaver aantreft. 
Als de archipel zo ijsvrij is dat dit noordelijkste punt bereikbaar is, dan wacht u nog een verrassing: Stolichky en Appolonov.Deze eilanden staan bekend om de grote groepen walrussen die hier de zomer doorbrengen. Het is een van de beste plaatsen in de arctis om deze dieren te observeren en te fotograferen! 
In het centrale deel is nog een eiland met wel een heel bijzonder verschijnsel: Cape Fiume op het eiland Champ, waar enorme ronde bollen op natuurlijke wijze gevormd zijn. Er liggen honderden kleine bollen, maar ook enkele met een diameter van ca. 3 meter. 

Dag 13 + 14 langs kust van Spitsbergen

Na zolang mogelijk op Franz Josefland te zijn geweest, is het tijd om terug te varen naar Longyearbyen. Er wordt langs de kust gevaren, zodat u het landschap kunt zien, maar landingen zijn niet mogelijk.
Wellicht duiken er walvissen en/of walrussen op.

Dag 15 Longyearbyen (Spitsbergen)

In de ochtend ligt de Sea Spirit weer bij Longyearbyen en wordt er ontscheept.

Data & Prijzen 2019

Vertrekken

Deze reis begint en eindigt in Longyearbyen (Spitsbergen).

DataReisduurSchip
19 juli - 02 aug 201914 nachtenSea Spirit

Sea Spirit // max. 110 passagiers

Prijzen per persoon
VROEGBOEKKORTING
€ 500 per persoon bij boeking voor 31 maart 2018.

bij koers US$1,00 = € 0,85
AccommodatiePrijsBeschikbaar
Classic 3-pers. hut€ 8.492,00ja
MD 2-pers. hut€ 11.518,00op aanvraag
Classic 2-pers. hut€ 12.368,00op aanvraag
Superior 2-pers. hut€ 12.708,00ja
Deluxe 2-pers. hut€ 14.323,00ja
Premium 2-pers. hut€ 15.768,00ja
Suite 2-pers.€ 20.358,00ja

Beschikbaarheid:

Genoemde beschikbaarheid is bijgewerkt t/m 10 januari 2018.

Hutdeling:

Genoemde prijzen zijn gebaseerd op hutdeling.
D.w.z. als alleengaande boekt u standaard op indeling. U betaalt dan GEEN 1-pers. toeslag. U wordt ingedeeld met reizigers van hetzelfde geslacht. 
In een 3-pers.hut kunt u uitsluitend op indeling of met drie personen tegelijk boeken. Wanneer u met twee personen van ongelijk geslacht reist, kunt u NIET in een en dezelfde 3-pers.hut geboekt worden. De één gaat dan in de herenhut, de ander in een dameshut.

Toeslag alleengebruik hutten:

Indien u een 2-pers. hut voor alleengebruik wenst, wordt voor de Main Deck, Classic en Superior een toeslag van 70% berekend, voor de Deluxe, Premium en Owner's Suites geldt een toeslag van 100%.

De prijzen zijn inclusief:

scheepsreis zoals omschreven, accommodatie aan boord op indeling,  op basis van volpension (incl. koffie/thee en welkomst-en afscheidscocktail), alle excursies en gebruik van rubberlaarzen gedurende de scheepreis, hotelovernachting in Longyearbyen op basis van logies/ontbijt, groepstransfer van het vliegveld naar de kade en van de kade naar het vliegveld of het centrum van Longyearbyen, uitgebreid informatiepakket, digitaal reisverslag en SGR-dekking.

De prijzen zijn exclusief:

vluchten van Amsterdam/Brussel via Oslo naar Longyearbyen en v.v., eventueel benodigde overnachting(en) in Oslo en/of Longyearbyen, individuele transfers, (fris)drankjes en fooien aan boord, eventuele brandstoftoeslag, verzekeringen en uitgaven van persoonlijke aard, visumkosten (ca. € 140,00 per persoon), publieksbijdrage Stichting Calamiteitenfonds Reizen (€ 2,50 per boeking).

Eventuele brandstoftoeslag:

De rederij behoudt zich het recht voor indien olieprijsstijging hiertoe aanleiding geeft om een brandstoftoeslag op te leggen.

Benodigde vluchten, overnachting(en) en eventuele verlenging:

Indien gewenst, verzorgen wij ook uw retourvluchten vanaf Amsterdam/Brussel via Oslo naar Longyearbyen, evenals overnachtingen en eventuele verlenging op Spitsbergen of in andere delen van Noorwegen. Heeft u interesse? Bel +31 10 295 0126 of stuur een bel-me-terugbericht voor informatie, overleg of een afspraak of mail ons uw wensen. We gaan er graag mee aan de slag.
Prijsindicatie retourvluchten van Amsterdam/Brussel via Oslo naar Longyearbyen, afhankelijk van de beschikbare klasse en eventuele aanbiedingen van € 350,- tot € 900,- per persoon, inclusief belastingen en toeslagen. Bij tijdelijke aanbiedingen van de luchtvaartmaatschappijen kan de prijs soms ook lager uitvallen.

BELANGRIJK:

Voor deze reis heeft u een visum voor Rusland nodig.
Deze reis wordt uitgevoerd in samenwerking met Cheeseman's Ecology Safaris en is daarom ROOKVRIJ!

Stichting Garantiefonds Reisgelden (SGR)

Ga naar de SGR informatiepagina.

Stichting Calamiteitenfonds Reizen (CFR)

Ga naar de CFR informatiepagina.