Reisinformatie

Reisbeschrijving Expeditiecruise Rondom (?) Spitsbergen & Kvitøya

Deze reis begint net als de andere reizen in het administratieve centrum Longyearbyen. Vanhier wordt in principe met de klok mee rondom Spitsbergen gevaren. Na de gematigde westkust met de hoge bergen met spitse toppen en diepe fjorden volgt de noordelijke kust. Soms ligt hier nog pakijs, maar de laatste jaren verdwijnt het steeds vroeger in het seizoen. Er kan op verschillende plaatsen aan landgegaan worden.
De reis wordt vervolgd langs de noordelijke eilanden die ten noorden van het grote eiland Nordaustlandet liggen. Zo noordelijk is de kans op pakijs en dus het zien van ijsberen steeds groter. Vervolgens wordt er overgestoken naar het Kvitøya.
Vandaar gaat de reis in zuidelijke richting verder. Langs het immense gletsjerfront van de Austfonna naar de zuidelijke eilanden Edgeøya en Barentsøya.
Het laatste deel van de reis bestaat uit de zuidelijke fjorden aan de westkant: de Hornsund en de Bellsund, van Keulenfjord en Recherchefjord met prachtige landschappen, gletsjers, overblijfselen uit de tijd van de walvisvaart.
De reis eindigt weer in Longyearbyen. 

Benodigde vluchten en/of verlenging

De benodigde vluchten, overnachtingen en eventuele verlenging op Spitsbergen of in Noorwegen verzorgen wij, indien gewenst, ook voor u. Mail ons uw wensen of bel +31 10 295 0126 voor overleg of een afspraak.

De schepen Hondius en Plancius

In 2018 wordt de reis uitgevoerd door de Plancius Via de link kunt de beschrijving van de schepen nalezen, foto's en het dekkenplan bekijken. De Plancius neemt maximaal 120 passagiers aan boord.
In 2019 wordt deze reis door de Plancius en het nieuwe schip Hondius gemaakt. De Hondius neemt maximaal 176 passagiers mee.

IJssituatie rond Spitsbergen

Heeft u een reis Rondom (?) Spitsbergen geboekt of wilt u de situatie volgen voor een eventuele reis komend jaar? Bekijk hier dan de ijskaart van het gebied rond Spitsbergen.

Dag-tot-dag

BELANGRIJK

Onderstaande route is een leidraad. IJs- en weersomstandigheden kunnen afwijkingen nodig en/of wenselijk maken.
Onderstaande route is de planning voor de Plancius.  
De Hondius zal in 2019 deze reis ook maken, maar heeft daarvoor 2 dagen extra de tijd. Er is dus meer tijd om door het eventuele ijs te komen en om landingen of zodiaccruises te maken.

Dag 01 Longyearbyen

Om ca. 16.00u inschepen aan de kade in Longyearbyen (Spitsbergen).
Vroeg in de avond vertrekt het schip via de Isfjord naar de westkust richting open zee. De middernachtzon stelt u in staat lang te genieten van de weidse landschappen langs de Isfjord. Het zal niet lang duren voor Noordse Stormvogels op de thermiek rond het schip "meezeilen".

Dag 02 14e Juligletsjer & Ny-Ålesund

In de ochtend bent u bij Krossfjorden. Tijdens een zodiactocht door de baai en richting de gletsjer worden op stukken afgebroken gletsjerijs vaak Baardrobben gezien. Afgekalfde ijsbrokken drijven in de fjord en vormen vaak ware kunstwerken. Vanaf de kliffen klinkt het geluid van zeevogels.
In Ny-Ålesund kunt u rondwandelen langs gedenktekens aan heldhaftige mannen zoals Amundsen en Ellsworth die beiden verschillende expedities hebben gemaakt in het Noordpool- en Zuidpoolgebied. 

Dag 03 Phippsøya

Als ijsomstandigheden het toelaten, zal hier het noordelijkste punt van de reis bereikt worden, 81° NB, slecht 540 zeemijl van de Noordpool. Rond de noordelijke archipel Sjuøyane, waar Phippsøya onderdeel van is, leven walrussen en ijsberen. Voor vogelaars is dit het punt om uit te kijken naar de hier zeldzame Ross'meeuw.

Dag 04 Nordaustlandet

Er wordt verder oostwaarts gevaren richting Nordaustlandet, een indrukwekkende Arctische woestijn. Vanaf Soraberget (205 m) is er bij goed weer prachtig zicht op de de ijskap van Nordaustlandet, Austfonna. Deze bedekt zo'n 80% van het eiland en mondt aan de zuidoostkust uit in zee met een ijsfront van wel 200 km breed! Het overige landschap wordt gevormd door grote kiezel- en grindvlakten, die slechts worden onderbroken door grillige rotsformaties en 'tuintjes' die ontstaan zijn rondom walvisbotten. 

Dag 05 Kvitøya

Vandaag hopen we het zelden bezochte Kvitøya te bereiken. Dit hoogarctisch eiland ligt dicht bij Franz Jozefland, dat onder Russisch regime valt. Ook dit eiland wordt bijna geheel bedekt door een ijskap.
Bij Andréneset is de Zweedse ontdekkingsreiziger André met zijn team in 1898 verdwenen. In het oosten, bij Kræmerpynten, is een grote groep walrussen te vinden. 

Dag 06 Bråsvellbreen

Ten zuiden van Nordaustlandet ligt Isisøya, vroeger een Nunatak omringd door gletsjers, maar nu een eiland omringd door de zee.
De Bråsvellbreen heeft het langste gletsjerfront van Spitsbergen.

Dag 07 Barentsøya & Edgeøya

Verder naar het zuidoosten, op Barentsøya en Edgeøya, zijn grote vlakten waar vaak rendieren grazen. Diepe kloven herbergen vogelkolonies. Poolvossen en ijsberen scharrelen hier regelmatig rond.
Bij Sundneset op Barentsøya staat een oude jagershut. Bij Diskobukta, aan de westkant van Edgeøya ligt het strand bezaaid met walvisbotten en boomstammen die uit Siberië zijn komen drijven.

Dag 08 Hornsund

De Hornsund is één van de mooiste fjorden in het zuidwesten. Direct na de ingang, nabij het gletsjerfront van de Hansbree ligt een Pools weerstation. Verder de fjord invarend worden de kliffen afgewisseld door imponerende gletsjerwanden. De fjord eindigt tegen het gletsjerfront van de Brepoll. Op de afgebroken stukken gletsjerijs liggen vaak Baardrobben te rusten. De zuidelijke trekroute van de ijsberen loopt door dit gebied. Wellicht is er een ijsbeer in de buurt op zoek naar zijn lievelingskostje...

Dag 09 Bellsund

De laatste stop zal in de Bellsund zijn. Deze baai splitst zich in drie fjorden, de Recherchefjord, de Van Keulenfjord en Van Mijenfjord. Er zijn verschillende interessante plaatsen om aan land te gaan. Geologisch zijn hier diverse fenomenen te zien: fossielbanken, oude strandniveaus, bergen met verschillende aardlagen met prachtige vouwen. Verder zijn er overblijfselen uit de tijd van de walvisvaart. Van een Beluga knekelplaats tot een station waar nog enkele botten en wervels van vinvissen liggen. Op de toendra worden vaak rendieren, soms poolvossen gezien.

Dag 10 Longyearbyen

In de ochtend ontschepen in Longyearbyen.

Data & Prijzen 2019

Vertrekken

Deze scheepsreizen beginnen en eindigen in Longyearbyen (Spitsbergen).

DataReisduurSchip
10 aug - 21 aug 201911 nachtenHondius
17 aug - 26 aug 201909 nachtenPlancius

Hondius // max. 176 passagiers

Prijzen per persoon

Huttype10 aug 2019
11 nachten
Beschikbaar
BP 4-pers. hut€ 6.100,002 hutten
BP 3-pers. hut€ 7.650,002 hutten
BP 2-pers. hut€ 8.950,00ja
BW 2-pers. hut€ 9.550,00ja
Deluxe 2-pers.€ 10.200,00ja
Superior 2-pers.€ 11.500,00ja
Junior suite€ 12.350,00ja
Grand suite€ 14.200,00ja
Hondius suite€ 16.300,001 hut

Plancius // max. 120 passagiers

Prijzen per persoon

Huttype17 aug 2019
09 nachten
Beschikbaar
BP 4-pers. hut€ 4.100,00ja
BP 3-pers. hut€ 5.100,001 hut
BP 2-pers. hut€ 5.950,00ja
BW 2-pers. hut€ 6.400,00ja
Deluxe 2-pers.€ 6.850,002 hutten
Superior 2-pers.€ 7.700,00ja

Beschikbaarheid:

Bijgewerkt t/m 17 september 2018.

Hutdeling:

Prijzen zijn gebaseerd op hutdeling.
D.w.z. als alleengaande boekt u standaard op indeling. U betaalt dan GEEN 1-pers. toeslag. U wordt ingedeeld met reizigers van hetzelfde geslacht (dames bij dames en heren bij heren).
Wilt u een hut voor alleengebruik, dan betaalt u de genoemde toeslag.
In een 3- of 4-pers. hut kunt u uitsluitend met drie c.q. vier personen tegelijk of op indeling boeken. Wanneer u met twee personen van ongelijk geslacht reist, kunt u NIET in een en dezelfde 3- of 4-pers. hut geboekt worden. De één gaat dan in de herenhut, de ander in een dameshut.

Toeslagen voor alleengebruik van hutten:

Indien u alleen reist en geen hut wilt delen met een andere passagier (d.w.z.een hut voor alleengebruik wenst), zijn onderstaande toeslagen op de 2-pers. hutten van toepassing:
Hondius en Plancius: 2-pers. hutten: 70%.

De prijzen zijn inclusief:

scheepsreis zoals omschreven, volpension aan boord (incl. koffie/thee), accommodatie aan boord op indeling, groepstransfers, alle excursies en gebruik van rubberlaarzen gedurende de scheepsreis, informatiepakket, SGR-dekking. 

De prijzen zijn exclusief:

vluchten, overige transfers, eventuele brandstoftoeslag, verzekeringen, (fris)drankjes en fooien aan boord, uitgaven van persoonlijke aard, publieksbijdrage Stichting Calamiteitenfonds Reizen (€ 2,50 per boeking).

Eventuele brandstoftoeslag

De rederij Oceanwide Expeditions behoudt zich het voor om, indien stijging van de brandstofprijzen hiertoe aanleiding geeft, een brandstoftoeslag te heffen.

Benodigde vluchten, overnachtingen en eventuele verlenging

Indien gewenst, verzorgen wij ook graag uw vluchten evenals eventuele verlenging op Spitsbergen en/of in Noorwegen. Vraag ons naar de mogelijkheden of kijk op deze site onder Longyearbyen of onder bestemming Lapland voor enkele voorbeelden.
Prijsindicatie vluchten van Amsterdam of Brussel via Oslo naar Longyearbyen, afhankelijk van de beschikbare klasse van circa € 320,- tot € 900,- per persoon, inclusief belastingen en toeslagen.  Bij tijdelijke acties van de luchtvaartmaatschappijen kunnen prijzen lager uitvallen.

Stichting Garantiefonds Reisgelden (SGR)

Ga naar de SGR informatiepagina.

Stichting Calamiteitenfonds Reizen (CFR)

Ga naar de CFR informatiepagina.