Ga naar inhoud

Expeditiecruise Noordwest-Passage & Groenland

een avontuurlijke reis aan boord van de SH Vega

:alttitle:

Expeditiecruise Noordwest-Passage & Groenland

Deze reis neemt u mee langs de westkust van Groenland naar het noordoosten van de Canadese arctis om daar door de fameuze Noordwestelijke doorgang (Noordwest Passage) te varen. Een reis die voor vroege ontdekkingsreizigers zoals tijdens de Franklin Expeditie noodlottig eindigde.
Nu is de doorgang bekend vaarwater, maar de ijssituatie is ieder jaar anders en maakt daardoor iedere reis tot een waar avontuur.
Bent u klaar voor het grote avontuur?

De reis in het kort
Deze reis begint met een hotelovernachting in Keflavík niet ver van de luchthaven op IJsland. De volgende dag reist u per chartervlucht vanuit Reykjavík op IJsland naar Kangerlussuaq in Groenland. Hier gaat u aan boord van het comfortabele expeditiecruiseschip Vega. Vervolgens worden Sisimiut, Ilulissat en Disko-eiland aan de westkust bezocht. Daarna wordt overgestoken naar de noordoostkust van Canada. Hier kunnen o.a. Pond Inlet, Dundas Harbour, Beechey, Fort Ross en Navy Board Inlet bezocht worden.
Na dit avontuurlijke deel vaart het schip terug naar Kangerlussuaq. Vanhier brengt een chartervliegtuig de passagiers terug naar IJsland, waar nog een hotelovernachting volgt.

Als u deze reis kiest

  • Scheepsreis met expeditiesfeer op basis van volpension.
  • Inclusief regelmatig excursies aan land en per zodiac.
  • In de Groenlandse plaatsjes worden inclusieve en optionele excursies aangeboden.
  • Engelssprekende expeditieleiding.
  • Max 152 passagiers // internationaal gezelschap.
  • Verlenging op IJsland is mogelijk.

Impressies

  • De SH Vega in Sam Fordfjord.
    1/24

    De SH Vega in Sam Fordfjord.

  • Aan land op Beechey.
    2/24

    Aan land op Beechey.

  • Tijdens een zodiactocht wordt een ijsbeer gezien (Bellot Strait).
    3/24

    Tijdens een zodiactocht wordt een ijsbeer gezien (Bellot Strait).

  • Close up van de IJsbeer in Bellot Strait.
    4/24

    Close up van de IJsbeer in Bellot Strait.

  • Met de zodiacs terug van de landingsplaats naar de SH Vega.
    5/24

    Met de zodiacs terug van de landingsplaats naar de SH Vega.

  • Dundas Harbour.
    6/24

    Dundas Harbour.

  • Ook aan het einde van zomer zijn er nog vogels te zien.
    7/24

    Ook aan het einde van zomer zijn er nog vogels te zien.

  • Zwemmende Beluga bij Dundas Harbour.
    8/24

    Zwemmende Beluga bij Dundas Harbour.

  • Inukshuk bij Fort Ross.
    9/24

    Inukshuk bij Fort Ross.

  • Historische hut van de Hudson's Bay Company (Fort Ross).
    10/24

    Historische hut van de Hudson's Bay Company (Fort Ross).

  • Langs de ijsbergen varen bij Ilulissat.
    11/24

    Langs de ijsbergen varen bij Ilulissat.

  • Zonsondergang in de lange Kangerlussuaqfjord.
    12/24

    Zonsondergang in de lange Kangerlussuaqfjord.

  • Noorderlicht op een heldere avond.
    13/24

    Noorderlicht op een heldere avond.

  • Aanzicht Pond Inlet.
    14/24

    Aanzicht Pond Inlet.

  • In gesprek met een van de inwoners van Pond Inlet.
    15/24

    In gesprek met een van de inwoners van Pond Inlet.

  • Gletsjer en ijsbrokken in Sam Fordfjord.
    16/24

    Gletsjer en ijsbrokken in Sam Fordfjord.

  • IJsberg in Sam Fordfjord.
    17/24

    IJsberg in Sam Fordfjord.

  • Kajakken bij Uummannaq.
    18/24

    Kajakken bij Uummannaq.

  • Uummannaq
    19/24

    Uummannaq

  • Grafzerken van de Franklin Expeditie op Beechey
    20/24

    Grafzerken van de Franklin Expeditie op Beechey

  • Walrussen bij Dundas Harbour.
    21/24

    Walrussen bij Dundas Harbour.

  • Sledehonden in Sisimiut.
    22/24

    Sledehonden in Sisimiut.

  • Het dorpsplein met de boog van walviskaken in Sisimiut.
    23/24

    Het dorpsplein met de boog van walviskaken in Sisimiut.

  • Basalten zuidkust van Disko-eiland.
    24/24

    Basalten zuidkust van Disko-eiland.

Dag tot dag

BELANGRIJK

De uitvoerbaarheid van de beschreven route wordt mede bepaald door weersomstandigheden en de ijssituatie. De ijsstituatie varieert enorm: het ene jaar is het ijs al vroeg voldoende opengebroken om met gemak het programma te kunnen uitvoeren, terwijl in het andere jaar het ijs het hele seizoen bepaalde doorvaarten blijft blokkeren. In een dergelijk geval zal men een zo goed mogelijk alternatief programma aanbieden.

  • Keflavík (IJsland)

    Na aankomst op de luchthaven Keflavík (IJsland) is er een groepstransfer naar Courtyard Keflavík Airport Hotel, waar overnacht wordt op basis van logies/ontbijt.

  • Keflavík - Kangerlussuaq

    Na het ontbijt groepstransfer naar de luchthaven van waar de chartervlucht naar Kangerlussuaq vertrekt.
    Na aankomst worden alle passagiers naar de steiger gebracht om met zodiacs naar de Vega te worden gebracht die hier voor anker ligt.
    Daarna is het tijd om de circa 165 km lange Kangerlussuaqfjord uit te varen. Het is nog redelijk lang licht waardoor er tot laat in de avond genoten kan worden van het indrukwekkende berglandschap met hier en daar gletsjertongen die tot aan de fjord reiken.

  • Sisimiut

    Het stadje Sisimiut heeft een oud centrum met de oudste houten kerk van Groenland. Verder is er een museum en een kunstenaarswerkplaats. De garnalenvangst zorgt hier voor goede werkgelegenheid waardoor veel jongeren hierheen getrokken zijn.
    Een wandeling door Sallinnguit brengt u ca. 4500 jaar terug in de tijd, toen hier mensen leefden ten tijde van de Saqqaqcultuur. Er zijn o.a. tentringen en grafheuveltjes in het landschap te onderscheiden.
    Excursies:
    > Er wordt een gratis rondrit per bus door het stadje aangeboden.
    > Een historische wandeling buiten de stad naar de plaats waar overblijfselen uit de Thule-bewoning te zien zijn, kan tegen meerprijs aan boord bijgeboekt worden.

  • Qeqertarsuaq (Disko-eiland)

    In de monding van de Diskobaai ligt het door vulkanische werking ontstane Disko-eiland. De enorme basaltkliffen aan de zuidkust zijn stille getuigen van dit vulkanische verleden. Het enige dorpje op Disko-eiland is Qeqertarsuaq. De bewoners leven nog hoofdzakelijk van de visvangst en de jacht. Er is een kerkje met een bijzondere architectuur. Aan het begin van de steiger staat een poort die gevormd is uit walviskaken. Niet ver daar vandaan is een klein museum waarin o.a. de geschiedenis van het dorpje uiteengezet wordt.

  • Diskobaai & Ilulissat

    De Diskobaai is vooral bekend vanwege de vele grote ijsbergen die hier ronddrijven. Het water van de Diskobaai is erg voedselrijk waardoor hier vaak walvissen te vinden zijn. Achterin de fjord ligt het plaatsje Ilulissat (Groenlands voor ijsbergen). Hier worden nog veel sledehonden gehouden waar in de winter mee op jacht gegaan wordt. In het centrum staat het ouderlijk huis van de bekende poolvorser Knud Rasmussen, dat nu als museum is ingericht.
    Een bezoek aan het nieuwe IJscentrum bij de baai met gestrande ijsbergen is inclusief. Met bussen worden passaigers naar het centrum gebracht en ook weer teruggebracht naar de pier. Vanaf het centrum is een plankenpad aangelegd naar de uitkijkpunten.

  • Straat Davis

    Tijdens de oversteek van Groenland naar Oost-Canada kunnen grote velden pakijs en grote ijsbergen voorbij drijven. Deze ijsbergen zijn voornamelijk afkomstig van de noordelijker in Groenland en Canada gelegen gletsjers. Ook hier kunnen walvissen en zeehonden opduiken.
    Gedurende deze dag worden er lezingen door leden van het expeditieteam gegeven over allerlei onderwerpen zoals de fauna, de geschiedenis van de ontdekking van de noordelijke doorvaart, geologie etc.

  • Pond Inlet

    Een van de noordelijkste Canadese Inuitgemeenschappen is Pond Inlet (Mittimatalik). Ondanks dat overal kleine gemeenschappen krimpen qua inwonertal is Pond Inlet juist explosief gegroeid. Er wonen nu ca. 1500 mensen, die voor een groot deel nog van de jacht en visvangst leven. Toerisme speelt tegenwoordig ook een aanmerkelijke rol. Tijdens een bezoek aan deze gemeenschap wordt vaak een demonstratie gegeven van de modern-traditionele sporten, het drumdansen en soms van de keelzang. Neem ook vooral een kijkje bij de beeldende kunstenaars.

  • Dundas Harbour & Croker Bay

    Dundas Harbour is een door steile bergen omringde, kleine fjord. In 1924 werd er door de Canadese overheid een post opgezet omdat ze de walvisvaarders vanuit Europa in de gaten wilden houden. Bijna 10 jaar later werd het omgezet in een handelspost van de Hudson's Bay Company voor de handel in bont. Om voor de aanvoer van het bont te zorgen werd een groep Inuit hier naartoe gebracht. Het werd geen succes en in 1951 werd de vestiging opgeheven. Er resteren nu nog enkele gebouwen.
    In de omgeving van de fjord vertoeven vaak groepen walrussen.

  • Lancaster Sound

    De Lancaster Sound is de zee-engte tussen het Canadese vasteland en de noordelijke eilanden. Hier zal het ijs gaan bepalen welke route gevaren kan worden en waar aan land gegaan kan worden. In sommige jaren is er weinig ijs en kan er overal gekomen worden en in andere jaren blijven diverse vaarwegen de gehele zomer dichtgevroren.
    Het is een voedselrijk gebied waar Narwallen, Beluga's, Zadelrobben, Walrussen en ijsberen leven. Alle reden om zoveel mogelijk aan dek op de uitkijk te staan.

  • Radstock Bay & Beechey

    Radstock Bay is een gebied waar regelmatig ijsberen gesignaleerd worden. Mede daarom is het een goede plek om te bezoeken. De andere reden is dat hier nog overblijfselen zijn van bewoning ten tijde van de Thulecultuur.

    Beechey is bekend geworden door een veel latere gebeurtenis. Hier zijn de graven gevonden van drie leden van de Franklin Expeditie van 1845. Er is een breed strand waar een wandeling gemaakt kan worden.

  • Prince Leopold Island

    Prince Leopold Island (Appait) bestaat uit een plateau met steile kliffen. Gedurende de zomer zijn er op de kliffen grote kolonies Drieteenmeeuwen, Kortbekzeekoeten en Zwarte zeekoeten. Nu zullen er misschien nog enkele vogels te zien zijn. In het zuidoosten zijn enkele laag gelegen landtongen waar regelmatig walrussen liggen te rusten. Dit zijn ook de plaatsen waar vroege Inuitbewoning heeft plaatsgevonden. Uit die tijd stammen de hier liggende botten van o.a. Groenlandse walvissen die hier destijds gevangen werden. Het is ook een plaats waar zo af en toe een ijsbeer wordt waargenomen.

  • Fort Ross & Bellot Strait

    Van de handelspost van de Hudson's Bay Company op Somerset (Fort Ross) zijn er van de vijf uit 1937 stammende hutten nog twee over: de managershut en de opslagruimte. De post is slechts 12 jaar in gebruik geweest, omdat het pakijs regelmatig de doorgang er naartoe verhinderde.
    In september kan hier al weer de eerste sneeuw vallen, zoals vorig jaar het geval was.
    Omdat er lage stranden zijn, is het een gebied waar regelmatig walrussen bij elkaar liggen.
    In Bellot Strait is het weer tijd om buiten aan dek te staan om zeehonden en walvissen te spotten.

  • Peel Sound

    Straat Franklin en Peel Sound zijn de beruchtste delen van de Noordwestelijke doorgang. Hier kan meerjarig ijs de doorgang blokkeren, waardoor de plannen voor de dagen hierna omgegooid moeten worden. Maar wie weet, kan er zondermeer doorgevaren worden en is de doorvaart door de Noordwest Passage een feit.
    In de zomer van 1846 voer Franklin met twee schepen door deze engte. Helaas kwamen ze daarna in het ijs vast te zitten en verdwenen ze naar de bodem. De schepen Terror en Erebus werden er in 2014 en 2016 met onderwatercamera's ontdekt.

  • Navy Board Inlet

    Navy Board Inlet is een inham die valt binnen het Sirmilik National Park. Dit gebied is als jachtgebied toegewezen aan de lokale Inuit. Er leven Narwallen, Beluga's, Orka's en Zadelrobben. Op de eilanden zoals Bylot leven op de toendra o.a. Kariboes en Muskusossen.
    Het landschap met vele gletsjers is prachtig.
    's Nachts begint het weer te schemeren, waardoor er, als het helder is en er grote noorderlichtactiviteit is, noorderlicht aan de hemel gezien kan geworden.

  • Op zee terug naar Groenland

    Het is de tijd dat walvissen en vogels naar het zuiden trekken. Tijdens de oversteek van Canada naar Groenland kunnen daarom groepen trekvogels en walvissen gezien worden. Op de uitkijk dus!

  • Kangerlussuaqfjord

    Nadat de kust in zicht komt, duurt het niet lang meer voor de Kangerlussuaqfjord ingevaren zal worden. Misschien is de eerste sneeuw gevallen en is het landschap met een wit laagje bedekt. Als het 's nachts donker is, kan er mogelijk noorderlicht (Aurora borealis) te zien zijn.

  • Kangerlussuaq - Keflavík (IJsland)

    Na aankomst in het haventje van Kangerlussuaq worden de passagiers met zodiacs aan land gebracht.
    Omdat het chartervliegtuig pas in de middag aankomt, is er tijd om een excursie te maken naar de Groenlandse IJskap.
    Halverwege de middag vliegen alle passagiers terug naar Keflavík (IJsland), waar het vliegtuig aan het begin van de avond aankomt. Vervolgens is er een groepstransfer naar het Courtyard Keflavík Airport Hotel, waar overnacht wordt op basis van logies/ontbijt.

  • Keflavík, einde van de reis

    Na het ontbijt eindigt deze reis.
    Daarna kunt u huiswaarts keren of uw reis verlengen met een verblijf op IJsland.

Data & prijzen

Pagina bijgewerkt op 8 maart 2024
canada-212
  • Reis van huis naar Keflavík en terug.

Eventuele brandstoftoeslag:

Indien stijging van de brandstofprijzen hiertoe aanleiding geeft, kan de rederij ertoe overgaan om een brandstoftoeslag op te leggen.

Benodigde vluchten en eventuele verlenging:

Indien gewenst, verzorgen wij ook de benodigde vluchten naar IJsland en terug en eventuele verlenging op IJsland.
Heeft u interesse? Stuur ons een bericht met uw wensen, bel +31 10 295 0126 of stuur een bel-me-bericht voor overleg of een afspraak. We maken graag een voorstel voor u.

Compensatie CO2-uitstoot

Als compensatie voor de CO2-uitstoot van onze reizigers, doneert Beluga Adventures sinds 01 januari 2020 bomen aan Trees for All voor projecten in Nederland voor herstel en aanleg van klimaatbestendig bos en voor projecten op Borneo, Madagaskar en in Zuid-Amerika waar ook bossen hersteld worden om het leefgebied van dieren zoals Orang-oetans en poema’s te verbeteren.
Lees hier meer over Trees for All en hun projecten.

Terug naar boven